Tussen de rails

Zestig teams van eerstejaars werktuigbouwers hielden dinsdag een touwtrekwedstrijd op de nog ongebruikte tramrails in het Mekelpark.

Het was de afronding van de jaarlijkse ontwerpwedstrijd, een verplicht onderdeel van het eerstejaars curriculum. De projectgroepen van acht studenten ontwierpen er een kwartaal aan en hebben er daarna een kwartaal aan gebouwd.

De opdracht luidde dit jaar: maak een voertuig dat op tramrails kan rijden en dat een ander voertuig kan wegtrekken. Het andere voertuig moet zeven meter verplaatst worden bij een maximale rij-afstand van vijf meter. De resterende twee meter moet met een lier binnengehaald worden.

Vierdejaars werktuigbouwkunde student Oscar Sondermeijer, die het evenement coördineert voor de studievereniging Leeghwater, was verrast door de veelheid van aanpakken waar de aanvankelijk meer dan vijfhonderd eerstejaars mee op de proppen kwamen. Tredmolens, kettingoverbrengingen, hefbomen – het hele mechanica handboek kwam langs.

De dag sluit af met een barbecue.