TU/e: weer voorrang voor vrouwen

De TU Eindhoven hervat per 1 mei haar beleid om meer vrouwelijke wetenschappers in dienst te nemen, maar dan wel met andere spelregels dan voorheen. Antidiscriminatiebureau Radar ontving in 2019 tientallen klachten over het beleid van de TU/e en stapte naar het College voor de Rechten van de Mens. Mannelijke wetenschappers hadden in Eindhoven vrijwel geen kans meer op een baan, oordeelde het College, nadat de universiteit had besloten dat ten minste anderhalf jaar lang alleen vrouwelijke wetenschappers konden solliciteren. Pas als vacatures een half jaar openstonden, mochten ze ook door mannen worden vervuld.

Het voorkeursbeleid is onderdeel van het Irène Curie fellowship-programma en heeft sinds mei vorig jaar stilgelegen vanwege de uitspraak. Nu wordt het hervat, kondigt de TU/e aan. Voortaan zal 30 tot 50 procent van de functies voor de vaste wetenschappelijke staf nog onder de vlag van het fellowship worden aangeboden. Mannen krijgen dus weer meer kansen. Ook gaat de universiteit per functie en faculteit naar de bestaande man-vrouwverhouding kijken. Is het aandeel vrouwen minder dan 35 procent? Alleen dan komt een vacature in aanmerking voor het fellowship-programma. (HOP, Evelien Flink)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl