TU zet ‘Delft Blauw II’ in de grondverf

De Delftse reality-soap ‘Delft Blauw’ krijgt wellicht een vervolg. Een tweede reeks afleveringen is ‘in volle voorbereiding’, zegt 3mE-decaan prof.drs. Marco Waas.

De TU onderhandelt met de televisiewereld over een terugkeer van de serie op de buis. Inzet van de gesprekken is een iets gewijzigde ‘Delft Blauw’, waarin behalve het vervullen van technisch-wetenschappelijke opdrachten het studeren en de wetenschappelijke diepgang meer naar voren komen. Zo mikt de TU erop dat het wetenschappelijke gedeelte van het programma, een los item van twaalf minuten, dagelijks wordt herhaald.

Nieuw in het format dat op de onderhandelingstafel ligt, is dat bekende Nederlanders meedoen. “In het vorige seizoen stond iedere aflevering toch een beetje op zichzelf”, zegt Waas. “Dat willen we oplossen door aan te kondigen wie we de week erop te gast hebben.” De BN’ers worden een soort ‘aangever’: ze dragen de opdracht van de week aan. “We willen het programma wat extra jeu geven, door mensen van naam en faam te laten zien”, zegt algemeen directeur Ron Vorstenbosch van Visible TV, het bedrijf dat Delft Blauw vorig jaar produceerde.

Waas wijst erop dat Delft Blauw vorig jaar ‘aardig succesvol’ was. “Als je kijkt naar de kijkersaantallen en de waardering, kreeg het programma geen gouden medaille, maar zeker brons.”

Binnen enkele weken hopen universiteit, producent en RTL overeenstemming te bereiken over een aantal zakelijke details. Vorstenbosch mikt erop dat de opnames in oktober kunnen beginnen. De eerste nieuwe aflevering zou in maart op de buis komen. Inzet is volgens Vorstenbosch een reeks van dertien afleveringen van elk zo’n halfuur, met daarnaast het dagelijkse wetenschapsitem van 12 minuten.

De producent heeft weinig twijfel over de goede afloop. Ideeën genoeg, zegt Vorstenbosch: “Er is zoveel te zien en te halen op de TU. Daar komt voorlopig geen einde aan.” Directeur marketing en communicatie Raymond Sparreboom houdt zijn kruit nog droog: “De intentie is er, maar de onderhandelingen lopen nog.” (MK)