TU werkt aan nieuwe gedragscode

Integriteit, respect, deskundigheid en betrokkenheid. Het is de bedoeling dat dit de vier nieuwe kernwaarden van de TU worden. Deze worden uitgewerkt in een gedragscode.

Deze vier ‘gedragskernwaarden’ moeten in de plaats komen van de zeven ‘gedeelde waarden’ die in 2006 bij de reorganisatie van de ondersteunende diensten werden geformuleerd. Het viel niet mee die in de hoofden van de medewerkers te krijgen, merkte het cultuurteam dat ermee aan de slag moest. Wie de zeven waarden op een rijtje ziet zal daar niet verbaasd over zijn:

– Onderwijs en onderzoek zijn onlosmakelijk verbonden én gelijkwaardig.

– Mijn agenda is de TU-agenda. Congrueert uw belang met het TU-belang?

– Ik zie het belang van de ander. Speelt u daar op in?

– Ik informeer actief. Betrekt u anderen; helpt u hen op weg?

– Ik stuur op kwaliteit. Zoekt u voortdurende verbetering?

– Ik onderneem en stimuleer ondernemen. Bent u ‘outward looking’?

– Ik ben pro-actief. Bent u aanspreekbaar en spreekt u aan?

Dan zijn de vier nieuwe waarden heel wat makkelijk te onthouden.

Over de status van de nieuwe kernwaarden bestaat verwarring. De medewerkers van Marketing en Communicatie werden er drie weken geleden onverwachts mee geconfronteerd. In een rondschrijven deelde directeur Martine Muller mee dat er de afgelopen maanden voor de TU een gedragscode was geformuleerd. Integriteit, respect, deskundigheid en betrokkenheid werden genoemd als de vier kernwaarden die binnen deze gedragscode waren bepaald. De medewerkers van M&C krijgen momenteel workshops van een halve dag onder leiding van organisatiebureau Kernkonsult waarin de eerste kernwaarde ‘integriteit’ centraal staat. Deze workshop geldt als pilot voor de rest van de universiteit.

Hans Krul, secretaris van het college van bestuur heeft de vier kernwaarden opgesteld. Ze zijn echter nog niet definitief vastgesteld. “Ik ben nog in gesprek met het cultuurteam, en moet nog van diverse kanten advies krijgen.” Het college van bestuur heeft zich er nog niet over gebogen, laat staan uitgesproken, zo laat Krul weten. Ook moet de implementatie nog worden vastgesteld. (FG)

– Onderwijs en onderzoek zijn onlosmakelijk verbonden én gelijkwaardig.

– Mijn agenda is de TU-agenda. Congrueert uw belang met het TU-belang?

– Ik zie het belang van de ander. Speelt u daar op in?

– Ik informeer actief. Betrekt u anderen; helpt u hen op weg?

– Ik stuur op kwaliteit. Zoekt u voortdurende verbetering?

– Ik onderneem en stimuleer ondernemen. Bent u ‘outward looking’?

– Ik ben pro-actief. Bent u aanspreekbaar en spreekt u aan?

Dan zijn de vier nieuwe waarden heel wat makkelijk te onthouden.