TU vernieuwt warmtekrachtcentrales

De TU is van plan om bijna 2,5 procent energie per jaar te besparen. Dat staat in het Energy Efficiency Plan (EEP). Hierin staat ook welke maatregelen de universiteit treft om dat te bereiken.

Met de 2,5 procent energiebesparing zet de TU Delft hoger in dan de twee procent die vorige week afgesproken is tussen het hoger onderwijs en minister Cramer van milieu. Deze meerjarenafspraak (afgekort MJA-3) gaat over de periode 2009-2012. Ook het EEP heeft een looptijd van vier jaar. Op dit moment ligt het plan voor ondertekening bij het college van bestuur.

De TU wil dus in vier jaar bijna tien procent energie besparen. Het grootste deel moet komen van de vervanging van warmtekrachtinstallaties (6,5 procent). Volgens Ad Winkels van de afdeling Facilitair Management & Vastgoed zijn de installaties nodig aan vervanging toe. Door het isoleren van gevels en het plaatsen van zonnepanelen bij een aantal faculteiten bespaart de TU iets meer dan twee procent.