Twee TU-studenten zeilden als eersten rond Texel met een catamaran voortgetrokken door een vlieger. Ze vestigden daarmee het eerste record en hopen op een nieuwe sport.
Luchtvaart- en ruimtevaarttechniekstudenten Gerben Huiszoon en John van den Heuvel zeilden vorige week vrijdag rond Texel met hun zelfgebouwde kite-catamaran. In de Texel Dutch Open, voorafgaand aan het zeilevenement Ronde om Texel, zetten ze het eerste record voor catamarans met een vlieger op vier uur en drie kwartier.
Huiszoon is blij met de tijd. “Ons doel was binnen zes uur de ronde af te leggen.” Ter vergelijking: Herbert Dercksen en Mark Bulkely braken dezefde dag het snelheidsrecord voor ‘gewone’ catamarans door hetzelfde rondje in twee uur, zeven minuten en twee seconden te varen. “Zij hadden zeker drie keer zoveel zeiloppervlak”, voert Huiszoon aan. “En wij deden de tweede helft rustig aan om het materiaal te sparen.”
Bij het oefenen gaan de vliegers regelmatig kapot, vertelt de L&R-student. Ze gebruiken vliegers voor kitesurfen. “Die zijn niet gemaakt op het trekken van een boot en twee bemanningsleden.” Daarom werken ze voor hun afstuderen aan de ontwikkeling van een beter geschikte vlieger.
Het prototype van de vlieger moet 25 vierkante meter worden. “Maar een standaard vlieger voor kitesurfen gewoon opschalen kan niet. We moeten goed bedenken waar we de opblaasbare delen willen en welke stukken we moeten versterken.” Met hun kennis van vliegtuigvleugels willen ze de vlieger ook aerodynamischer maken. Hoe goed hij werkt, testen ze op het strand door de krachten op de lijnen te meten en de hoek van de vlieger in de wind te bestuderen.
Waar Van den Heuvel vooral aan de ontwikkeling van de vlieger werkt, zoekt Huiszoon naar mogelijkheden om kitezeilen in de markt te zetten. Bij de Ronde om Texel waren zeilers al geïnteresseerd. Maar of het een officiële klasse wordt bij het evenement betwijfelt woordvoerder Edwin Lodde. “We hebben een vergunning voor een catamaranevenement. En de milieubeweging ziet kiten toch als iets heel anders.”
Wanneer hoorde u van de overstroming in Vietnam?
“Vrijdag 31 oktober belde ik mijn vrouw om haar te feliciteren met haar verjaardag. Ze vertelde toen al dat het heel hard regende. Mijn vrouw en mijn dochtertje wonen in Hanoi. Het water kwam bijna tot aan de drempel van het huis. We wisten toen natuurlijk nog niet dat het zo’n grote overstroming zou worden. Meestal valt er niet zoveel regen in november. Dat komt eerder in augustus voor, of in september.”
Hoeveel regen is er gevallen?
“Ik heb in de krant gelezen dat er op één dag wel zeshonderd millimeter is gemeten. Ter vergelijking: in Nederland valt gemiddeld zo’n achthonderd millimeter per jaar. In Vietnam regent het wel vaker hard, maar dit is echt extreem.”
Hoe gaat het met uw familie in Hanoi? “Op de dag van de overstroming ging mijn vrouw naar haar werk. Onze dochter bracht ze naar haar ouders. Mijn schoonouders wonen in een laag gelegen gedeelte van Hanoi en toen mijn vrouw na het werk naar hen toe ging, begon het water er al flink te stijgen. Binnen de kortste keren stond het water in huis al meer dan een meter hoog. Dagenlang hebben ze op de bovenverdieping van het huis moeten leven.”
Met welke problemen hebben ze te kampen?
“Het is moeilijk om aan voedsel te komen. Normaal gesproken wordt Hanoi bevoorraad vanaf het platteland, maar die toevoer van voedsel ligt nu natuurlijk helemaal stil. De fabrieken in de stad ook. Ook is er een tekort aan drinkwater omdat de waterbassins van de bewoners niet meer bruikbaar zijn. Gelukkig maakt mijn familie het goed. Ze hebben geen honger gehad. Mijn schoonouders hadden een flinke voorraad instant noedels in huis.”
Hoe is de situatie nu?
“Gisteren heb ik mijn vrouw voor het laatst gesproken. Ik belde haar nadat ik mijn promotie achter de rug had. Zij was op dat moment net terug in ons eigen appartement. Ze had een lift kunnen krijgen in een truck. Het water was gezakt maar er stond nog zeker zo’n zestig centimeter in de straten. Mijn vrouw vond het heerlijk om weer thuis te zijn. Ons appartement bevindt zich op de vierde etage in een hoger gelegen gedeelte van de stad. Het voelde alsof ze in de hemel was, vertelde mijn vrouw. De afgelopen dagen waren een hel geweest.”
Komen er vaker grote overstromingen voor in Vietnam?
“Elk jaar is er wel een kleine overstroming door grote regenval, maar zulk extreem hoog water komt maar zelden voor. Het grote probleem is dat het water niet weg kan. De afvoer komt uit in de rivier, maar omdat het water in de rivieren zo hoog staat, werkt de afvoer niet. En het pompstation dat het water moet wegpompen, kan maar zo’n honderdzeventig millimeter per dag aan.”
Wanneer denkt u terug te gaan naar Vietnam?
“Aanstaande dinsdag vlieg ik weer terug. Vijf maanden geleden heb ik mijn proefschrift al afgerond. Ik was nu maar kort in Nederland voor mijn promotie. Sindsdien woon ik weer in Hanoi en werk ik weer als universitair docent aan de Hanoi University of Civil Engineering.”
Luchtvaart- en ruimtevaarttechniekstudenten Gerben Huiszoon en John van den Heuvel zeilden vorige week vrijdag rond Texel met hun zelfgebouwde kite-catamaran. In de Texel Dutch Open, voorafgaand aan het zeilevenement Ronde om Texel, zetten ze het eerste record voor catamarans met een vlieger op vier uur en drie kwartier.
Huiszoon is blij met de tijd. “Ons doel was binnen zes uur de ronde af te leggen.” Ter vergelijking: Herbert Dercksen en Mark Bulkely braken dezefde dag het snelheidsrecord voor ‘gewone’ catamarans door hetzelfde rondje in twee uur, zeven minuten en twee seconden te varen. “Zij hadden zeker drie keer zoveel zeiloppervlak”, voert Huiszoon aan. “En wij deden de tweede helft rustig aan om het materiaal te sparen.”
Bij het oefenen gaan de vliegers regelmatig kapot, vertelt de L&R-student. Ze gebruiken vliegers voor kitesurfen. “Die zijn niet gemaakt op het trekken van een boot en twee bemanningsleden.” Daarom werken ze voor hun afstuderen aan de ontwikkeling van een beter geschikte vlieger.
Het prototype van de vlieger moet 25 vierkante meter worden. “Maar een standaard vlieger voor kitesurfen gewoon opschalen kan niet. We moeten goed bedenken waar we de opblaasbare delen willen en welke stukken we moeten versterken.” Met hun kennis van vliegtuigvleugels willen ze de vlieger ook aerodynamischer maken. Hoe goed hij werkt, testen ze op het strand door de krachten op de lijnen te meten en de hoek van de vlieger in de wind te bestuderen.
Waar Van den Heuvel vooral aan de ontwikkeling van de vlieger werkt, zoekt Huiszoon naar mogelijkheden om kitezeilen in de markt te zetten. Bij de Ronde om Texel waren zeilers al geïnteresseerd. Maar of het een officiële klasse wordt bij het evenement betwijfelt woordvoerder Edwin Lodde. “We hebben een vergunning voor een catamaranevenement. En de milieubeweging ziet kiten toch als iets heel anders.”
Comments are closed.