Onderwijs

‘TU moet over de brug komen met innovatie’

De TU draagt te weinig bij aan de innovatie van Schiphol. Dit zei Schiphol-directeur Gerlach Cerfontaine afgelopen dinsdag tijdens een seminar op de TU Delft, over de toekomst van het vliegveld.

Het seminar was georganiseerd door de onderzoeksgroep aerospace management and operation van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R).

Onder de noemer ‘Innovative Mainport Partnership’, besloten L&R, de TU Delft, Schiphol, KLM, Luchtverkeersleiding Nederland en TNO twee jaar geleden om gezamenlijk innovatieve technologieën te ontwikkelen voor Schiphol. “Maar de samenwerking moet niet alleen op papier staan, ze moet ook concreet uitgevoerd worden”, liet Cerfontaine nadrukkelijk weten aan een zaal met voornamelijk L&R-studenten.

Dat de luchthaven nieuwe technische hoogstandjes kan gebruiken, daar liet Cerfontaine geen twijfel over bestaan. Hij voelt de hete adem van de snel groeiende luchthavens van de emiraten Dubai en Abu Dhabi in zijn nek. En dan zijn er nog de andere belangrijke luchthavens in Europa waarmee Schiphol concurreert.

Om de concurrentie aan te kunnen, moet het aantal vluchten omhoog, aldus de topman. En dit zonder dat omwonenden er extra geluidslast van ondervinden. Tegelijkertijd moeten de veiligheidscontroles steeds secuurder, moet de bagage-afhandeling efficiënter en worden strengere eisen gesteld aan co2-uitstoot.

Dat de samenwerking tussen de TU en Schiphol aan de magere kant is, bleek ook wel uit het antwoord van L&R-decaan prof. Ben Droste op de vraag voorbeelden te geven van L&R-projecten die met Schiphol te maken hebben. Slechts één had hij paraat: het technostartersbedrijf Quintech Engineering Innovations, dat een effectiever bagage-afhandelingssysteem ontwikkelt. “Er zijn daarnaast ook wel studenten die stage lopen op Schiphol, maar er moeten meer diepgaande onderzoeksprojecten komen”, voegde hij daaraan toe.

“Om samenwerking te stimuleren zou het een idee zijn om een Delftse professor twee dagen per week op Schiphol te hebben werken”, suggereerde Cerfontaine in zijn toespraak. “Ik heb het hier met collegevoorzitter ir. Hans van Luijk over gehad.”

Ondanks zijn kritische noten is Cerfontaine optimistisch over de toekomst van Schiphol. Hij wil een ‘groene luchthaven’ worden en rekent daarbij op steun van de TU. “Schiphol moet energiezuinig en broeikasgasneutraal.” Met dit laatste doelde hij overigens niet op het vliegen, maar op alle andere activiteiten die bij een vliegveld komen kijken.

“Als mensen weten dat Schiphol het meest duurzame vliegveld van Europa is, zullen ze er eerder een tussenstop maken”, aldus de topman. Die uitspraak leidde tot rumoer in de zaal. “Mensen zullen altijd voor het goedkoopste ticket kiezen,” klonk het links en rechts.

Droste ziet voor Delft vooral een rol weggelegd in het ontwikkelen van aanvliegmethodes die minder lawaai veroorzaken. Maar deze techniek wil Cerfontaine eerst zien voordat hij erin gelooft. “Negen jaar geleden hadden Delftse onderzoekers het al over het maken van gekromde bochten voordat je de landingsbaan op komt, maar de techniek is er nog steeds niet.” (TvD)

Het seminar was georganiseerd door de onderzoeksgroep aerospace management and operation van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R).

Onder de noemer ‘Innovative Mainport Partnership’, besloten L&R, de TU Delft, Schiphol, KLM, Luchtverkeersleiding Nederland en TNO twee jaar geleden om gezamenlijk innovatieve technologieën te ontwikkelen voor Schiphol. “Maar de samenwerking moet niet alleen op papier staan, ze moet ook concreet uitgevoerd worden”, liet Cerfontaine nadrukkelijk weten aan een zaal met voornamelijk L&R-studenten.

Dat de luchthaven nieuwe technische hoogstandjes kan gebruiken, daar liet Cerfontaine geen twijfel over bestaan. Hij voelt de hete adem van de snel groeiende luchthavens van de emiraten Dubai en Abu Dhabi in zijn nek. En dan zijn er nog de andere belangrijke luchthavens in Europa waarmee Schiphol concurreert.

Om de concurrentie aan te kunnen, moet het aantal vluchten omhoog, aldus de topman. En dit zonder dat omwonenden er extra geluidslast van ondervinden. Tegelijkertijd moeten de veiligheidscontroles steeds secuurder, moet de bagage-afhandeling efficiënter en worden strengere eisen gesteld aan co2-uitstoot.

Dat de samenwerking tussen de TU en Schiphol aan de magere kant is, bleek ook wel uit het antwoord van L&R-decaan prof. Ben Droste op de vraag voorbeelden te geven van L&R-projecten die met Schiphol te maken hebben. Slechts één had hij paraat: het technostartersbedrijf Quintech Engineering Innovations, dat een effectiever bagage-afhandelingssysteem ontwikkelt. “Er zijn daarnaast ook wel studenten die stage lopen op Schiphol, maar er moeten meer diepgaande onderzoeksprojecten komen”, voegde hij daaraan toe.

“Om samenwerking te stimuleren zou het een idee zijn om een Delftse professor twee dagen per week op Schiphol te hebben werken”, suggereerde Cerfontaine in zijn toespraak. “Ik heb het hier met collegevoorzitter ir. Hans van Luijk over gehad.”

Ondanks zijn kritische noten is Cerfontaine optimistisch over de toekomst van Schiphol. Hij wil een ‘groene luchthaven’ worden en rekent daarbij op steun van de TU. “Schiphol moet energiezuinig en broeikasgasneutraal.” Met dit laatste doelde hij overigens niet op het vliegen, maar op alle andere activiteiten die bij een vliegveld komen kijken.

“Als mensen weten dat Schiphol het meest duurzame vliegveld van Europa is, zullen ze er eerder een tussenstop maken”, aldus de topman. Die uitspraak leidde tot rumoer in de zaal. “Mensen zullen altijd voor het goedkoopste ticket kiezen,” klonk het links en rechts.

Droste ziet voor Delft vooral een rol weggelegd in het ontwikkelen van aanvliegmethodes die minder lawaai veroorzaken. Maar deze techniek wil Cerfontaine eerst zien voordat hij erin gelooft. “Negen jaar geleden hadden Delftse onderzoekers het al over het maken van gekromde bochten voordat je de landingsbaan op komt, maar de techniek is er nog steeds niet.” (TvD)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.