Instroom

Iets minder internationale studenten naar TU Delft

Ongeveer een op elke drie eerstejaars studenten aan de Nederlandse universiteiten komt uit het buitenland, blijkt uit de definitieve tellingen. In Delft zijn dat er meer: twee op de vijf, wel zijn er iets minder dan voorgaande jaren.

(Foto: Justyna Botor)

• In dit artikel lees je cijfers over de eerstejaars instroom. Hiermee bedoelen we eerstejaars studenten die zich voor het eerst inschrijven aan de TU Delft. Voor een bachelor- of masteropleiding.

Dit collegejaar begonnen 220 eerstejaars internationale bachelorstudenten minder dan vorig jaar aan een studie aan Nederlandse universiteiten. Dat blijkt uit de definitieve inschrijfcijfers van Universiteiten van Nederland (UNL). Het zijn er volgens deze nieuwe tellingen 18.594. Dat is 31 procent van de totale instroom.

Ook in Delft nam het aantal internationale eerstejaars bachelorstudenten af. Volgens de laatste cijfers van TU Delft Data Insights (peildatum december 2023) schreven 704 internationale studenten zich in, dat zijn er 38 minder dan vorig jaar. Deze studenten zijn goed voor 20 procent van de totale eerstejaars bachelorinstroom.

Masters

Ook bij de masteropleidingen is landelijk sprake van een daling, maar alleen onder internationals die speciaal voor hun master naar Nederland kwamen. Dat waren er deze keer 1.700 minder dan vorig jaar.

Aan de TU Delft daalde het aantal eerstejaars internationale masterstudenten van 1.479 in 2022-2023 naar 1.296 in 2023-2024. 84 procent van de eerstejaars masters komt uit het buitenland.

In totaal komen dit jaar 2 van de 5 TU-studenten van alle nieuwe eerstejaars bachelor- en masterstudenten uit het buitenland.

• Op dit moment (peildatum januari 2024) telt de TU 26.065 studenten. 25 procent van hen komt uit het buitenland.
Onrust

“Het lijkt erop dat het stoppen met werven in het buitenland en het waarschuwen voor beperkte studentenhuisvesting vruchten afwerpen”, zegt Jouke de Vries, voorzitter van universiteitenvereniging UNL.

Al jaren heerst er onrust in de Tweede Kamer over de verengelsing van het hoger onderwijs en de toestroom van buitenlandse studenten. De minister werkt aan een wetsvoorstel op dit gebied en sprak met de universiteiten af dat ze zouden stoppen met werven.

Landelijk trekken de bacheloropleidingen 800 eerstejaars minder dan vorig jaar. De instroom in de masteropleidingen is juist met 2 procent gegroeid tot 52,5 duizend nieuwe studenten. Van hen is 33 procent internationaal.

HOP, Bas Belleman

HOP Hoger Onderwijs Persbureau