TU Delft staat alleen in eisen aan scholieren

Ook versoepeling voor werktuigbouw bepleit De VSNU heeft werktuigbouw toegevoegd aan het lijstje studies waarvoor soepeler toelatingseisen moeten gelden. Delft wil vasthouden aan de strengste eisen.VakkenpakketDe vereniging van universiteiten (VSNU) stelde vorige week al aan de minister voor de toelatingseisen voor een aantal technische studies te versoepelen.

In een aanvullend advies heeft de VSNU gisteren werktuigbouw aan ET en TN toegevoegd. ,,Echt dolenthousiast ben ik niet”, zegt vice-decaan prof.ir. J. Klein Woud van de faculteit Ontwerp, Constructie en Productie in een eerste reactie. Hij kan echter wel begrip opbrengen voor de redenering van de VSNU (gelijke eisen voor gelijke studies). In het nieuwe VSNU-advies geldt alleen voor de acht unieke Delftse studies dat extra wiskunde en natuurkunde gevolgd moet zijn.

Delft blijft zich echter verzetten tegen de versoepeling. In een brief aan de minister benadrukt het college van bestuur dat Delft liever vasthoudt aan het profiel Natuur en Techniek. Als een deel van de studenten minder onderlegd is in wiskunde, houden zij de anderen op. Bovendien zou een nog groter deel van de propedeuse uit wiskunde gaan bestaan. Het college vreest dat soepeler eisen weliswaar meer studenten binnenbrengen maar tot lagere rendementen leiden.

De TU is bovendien teleurgesteld over de manier waarop het advies tot stand gekomen is. ,,Het VSNU-advies gaat naar onze mening uitsluitend over de kwantiteit (het aantal studenten) en niet over de kwaliteit”, schrijft het cvb in een brief aan de VSNU.

Vakkenpakket

De vereniging van universiteiten (VSNU) stelde vorige week al aan de minister voor de toelatingseisen voor een aantal technische studies te versoepelen. Scholieren met het profiel Natuur en Gezondheid zouden direct toegang moeten krijgen tot scheikundige technologie. Voor elektrotechniek en technische natuurkunde zouden ze extra wiskunde moeten volgen, maar geen extra natuurkunde.