TU Delft krijgt dit jaar 527,7 miljoen

De TU Delft krijgt komend jaar 527,7 miljoen gulden. Voor de rekenmeesters van de instelling zal dat geen verrassing zijn. Want addertjes onder het gras zitten er niet in deze onderwijsbegroting.

br />
Samen krijgen de universiteiten, inclusief geld voor gebouwen, dit jaar 4280 miljoen gulden van de overheid. In guldens gerekend is dat ruim drie procent meer dan een jaar geleden, maar dat komt vooral door verrekening van loon- en prijswijzigingen. De enige echte meevaller (dit jaar ruim één procent) is dat de bezuinigingen uit het regeerakkoord een aantal jaren zijn opgeschoven. Maar die meevaller was al in januari bekend.

Delft krijgt zoals gezegd 527,7 miljoen. Dat is een verhoging van 4,7 procent, ruim meer dan het landelijke gemiddelde. Dat is opvallend, na een aantal jaren met tegenvallers. Het totale aantal studenten daalt wel, maar er haalden in 1994 nu eens duidelijk meer mensen een diploma of doctorstitel dan voorheen.

De komende vijf jaar daalt het aantal studenten in het wo met bijna tien procent, maar dit leidt nog niet tot daling van het totale WO-budget. De vergoeding per student stijgt. Alleen daar waar het aantal studenten meer dan een tiende zakt, vallen volgens de huidige verwachtingen de komende jaren al klappen. Voor Delft zullen de komende jaren naar verwachting gunstig uitpakken. In 1990 komt het budget waarschijnlijk op 480 miljoen uit.

In 2001 zakt het budget echter met vijftig miljoen, en die korting loopt op tot 200 miljoen in 2004. Op welke gronden die bezuiniging precies verdeeld wordt, zal nog vastgelegd worden in de ’tienjarenafspraak’ die per 1 januari 1997 ingaat. Het aantal behaalde diploma’s zal daarin relatief zwaar gaan wegen. (HOP/F.S.)

Frank Steenkamp

Frank Steenkamp