Trendspot

AbFlexDe heilige graal binnen de heersende Körperkultur is een gespierde vlakke buik. Niet iedereen heeft hier van nature de beschikking over, een tekort waarop handig wordt ingespeeld door gehaaide entrepreneurs.

In deze programma’s rijgt een opgewonden show host een reeks testimonials aan elkaar met weinig overtuigende demonstraties van nog een nieuw wonderding. Toch laten niet alleen heel domme mensen zich tot een aankoop verleiden. Marjo is een zelfbewuste, moderne moeder van twee kinderen die je niets hoeft wijs te maken. Toch kocht zij een AbFlex, wat veel mensen in haar omgeving aan haar verstand deed twijfelen. Maar Marjo zweert erbij: ,,Ja, de rest is troep maar die AbFlex werkt.”

De AbFlex kost op tv 149 gulden. Hiervoor krijg je een kunststof handvat in de vorm van een Stealth-bommenwerper, waarin een verend opgehangen gootsteenontstopper is opgenomen. Door deze krachtig in de buikholte of -bolte te drukken, schijnt eenieder een viriel en jeugdig wasbordje te kunnen krijgen in slechts drie minuten per dag. Tijd te over om het haast bovenmenselijke eindresultaat te bewonderen tijdens een intensieve navelstaarsessie.

Toch is de AbFlex minder erg dan zijn directe concurrenten. De Easy Crunch, een buitenmodel fietspomp die tussen de dijen wordt geklemd, kan zittend gebruikt worden. Een filmpje toont hoe een efficiënte secretaresse tussen haar werk door aan haar buikspieren werkt. We zien een vrouw die ogenschijnlijk in barensnood verkeert of aan ernstige darmkrampen lijdt. Maar nee, ze staat herboren op, legt de Easy Crunch terzijde en gaat fluitend aan het werk. Dat ze geen collega’s in de buurt heeft spreekt vanzelf.

Het toppunt van demagogie is echter de Ab Isolator. De volstrekt gewetenloze bedenker van deze contraptie vraagt 89 gulden voor iets wat bij nadere beschouwing niet meer is dan twee latjes met een touwtje ertussen. Er zit dan wel een exclusieve trainingsvideo bij, maar die werkt helaas alleen op de lachspieren. In de categorie lullige verjaardagscadeau’s scoort de Ab Isolator iets beter dan een voorverpakte makreel, en als je er zelf een maakt is-ie nog goedkoper ook.

.aut R.O.

AbFlex

De heilige graal binnen de heersende Körperkultur is een gespierde vlakke buik. Niet iedereen heeft hier van nature de beschikking over, een tekort waarop handig wordt ingespeeld door gehaaide entrepreneurs. Via de diverse home shopping channels, vaste prik voor thuiskomende nachtbrakers, trekt een hausse aan buikspiertrainingsapparaten voorbij.

.aut R.O.