Topteam

Hoogleraar waterbeheer aan de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen Nick van de Giessen is lid van het Topteam Water. Dit is een van de negen teams die de door het kabinet ingestelde topgebieden op de kaart gaan zetten.

Het team richt zich onder meer op watertechnologie, deltatechnologie en delen van maritieme technologie (waaronder haveninfrastructuur en scheepsbouw). Staatssecretaris Atsma maakte maandag kennis met het Topteam en zijn voorzitter Koos van Oord (voormalig Deltacommissielid).

Aan de halve finale deden vier inzendingen mee, waarvan twee van TU-alumni. Beide teams gaan door naar de finale.

Gecontroleerde koeling

Tarek Ghobar en Hicham Shatou, voormalig TU-studenten luchtvaart- en ruimtevaarttechniek en civiele techniek, waren met hun bedrijf IcySolutions volgens de jury de beste kandidaat. IcySolutions houdt zich bezig met de ontwikkeling van en de groothandel in ijsbad-systemen. Ze zorgden onder meer voor gecontroleerde koeling na training en wedstrijden van de schaatsers van TVM. Ook in universitaire ziekenhuizen wordt met hun systeem gewerkt.

Softwarepakket

Clinical Graphics van oud-TU-student en promovendus technische informatica Peter Krekel was volgens het publiek het beste. Hij heeft een softwarepakket ontwikkeld waarmee artsen na een operatie kunnen zien hoeveel bewegingsvrijheid een gewricht heeft.

Boekingen

De oud-TU’ers versloegen Philip Voogt van Aangetekend Bellen. Zijn systeem neemt telefonische boekingen en afspraken op, zodat die rechtsgeldig zijn. Ook lieten zij Grenos achter zich, een initiatief van een vijftal dat bestellingen in de horeca via touchscreen of mobiel mogelijk maakt.

De baby Tycoon Award is een jaarlijkse wedstrijd voor starters uit de regio Haaglanden georganiseerd door de Kamer van Koophandel. De tweede halve finale is op 30 juni.