Toch kerstboom bij Haagse Hogeschool

De Haagse Hogeschool heeft nu toch een grote kerstboom in de centrale hal staan. De instelling verving de boom dit jaar door lichtgordijnen, tot onvrede van de studenten, die zelf een boom kochten.

Vorige week maakte de Haagse Hogeschool bekend dat er dit jaar geen grote kerstboom zou staan in de centrale hal van de instelling. Het plaatsen van een traditionele boom zou niet passen bij het multiculturele karakter van de instelling.

Nu staat er toch een boom. Een initiatief van de studenten zelf, zegt een woordvoerder, die eraan toevoegt dat de boom mag blijven staan: “Kerstbomen zijn van harte welkom op de hogeschool.” Sterker nog, in en rond de gebouwen van de hogeschool zouden in totaal wel tachtig kerstbomen staan.

“Er is dus geen sprake van een verbod op kerstbomen”, zegt een andere woordvoerder. “We wilden gewoon iets anders doen dan steeds die kerstboom. Dus hebben we het thema ‘licht’ erbij gehaald. En inderdaad hebben we dat op onze site ook in verband gebracht met het multiculturele karakter van de hogeschool, maar we wilden vooral een keer iets anders doen. Dat het zo uit de hand zou lopen, dat had niemand kunnen voorzien.”

Volgend jaar dus gewoon weer een kerstboom? “Ja, al hangt het er ook van af of we een mooie kunnen vinden.”

Eerstejaars studenten hoeven zich voortaan niet meer bij zowel de Informatie Beheer Groep als de TU aan te melden. Sinds afgelopen maand gebruikt de TU het nieuwe inschrijf- en volgsysteem Osiris. Dit systeem koppelt inschrijvingen vanuit Studielink automatisch aan de TU. Ouderejaars moeten zich dan wel herinschrijven via Studielink. Met Osiris hoeven studenten vanaf november nog maar één keer in te loggen om hun cijfers en studievoortgang te bekijken en zich aan te melden voor tentamens en minoren. Voorheen moesten zij dat via aparte programma’s doen. Voordeel voor docenten is dat zij in Osiris gespreksverslagen met studenten kunnen invoeren en kunnen zien welke cijfers de student eerder haalde voor het vak. Faculteiten kunnen met Osiris makkelijker zien hoe snel studenten door hun studieprogramma gaan en wat het studierendement van een cohort is.