Time Out – Cultuur zappen

Ook zo verzot op previews? Op movietrailers en de ‘next episode’ na een aflevering ‘Grey’s Anatomy?’ Het Haags Uitfestival is één grote preview van het komende culturele seizoen. Om je vingers bij af te likken.

Voor de echte die hards heeft het culturele seizoen nooit op zijn gat gelegen. Zij hingen met een fles rosé op De Parade en kampeerden dagenlang op Lowlands – de dreunen van Pukkelpop en Dance Valley nog in het achterhoofd. Maar voor de minder reislustige types viel er bar weinig te beleven, de afgelopen maanden. Tja, en dan is zo’n Uitfestival natuurlijk genieten.
Want niet alleen kun je proeven van allerlei theater-, muziek- en dansvoorstellingen die het komende seizoen op het programma staan, het is ook nog allemaal gratis. Het leven van een student kán zo makkelijk zijn; met een beetje mazzel heb je na de preview je portie al gehad en bespaar je je kaarten voor later.

Het festival vergt wel een klein beetje voorbereiding, want tussen 12.00 en 18.00 uur zijn er meer dan honderd optredens te zien, verspreid over verschillende podia in de binnenstad. Daaronder oud-Di-Rect-zanger Tim Akkerman die zijn nieuwe soloplaat presenteert (lekker!), de voorstelling ‘Zuipen tot je god ziet’ door theaterhuis Alba, de nieuwe show van Lange Frans en talloze cabaretoptredens (van onder andere oud-TU-student Jasper van Kuijk in Diligentia). Ook leuk: blanco rondwandelen en gewoon maar kijken waar je binnenstapt. Wie weet wat voor pareltjes je tegenkomt. En even aan pauze toe? Het Lange Voorhout staat vol met terrasjes. Trouwens, zorg dat je de nacht ervoor al in de stad bent, want dan is het Museumnacht: kunst kijken op lekkere beats – met afterparty in het Paard van Troje.

Haags Uitfestival, op zaterdag 5 september van 12.00 tot 18.00 uur in de binnenstad. Haagse Museumnacht, op vrijdag 4 september van 19.30 uur tot 2.00 uur in diverse musea.

www.haagsuitfestival.nl
www.museumnachtdenhaag.nl

Remco Campert, Jan Mulder en Bart Chabot staan zaterdag in De Veste met hun voorstelling ‘Tot Zoens’. Zij staan garant voor een avond vol literair entertainment, slappe gesprekken, scherpe inzichten en briljante een-tweetjes. In 1989 stonden de schrijvers/dichters/columnisten voor het eerst samen in het theater. Na een pauze van veertien jaar zijn ze terug met een nieuw programma.
Al eerder op de avond kun je opwarmen bij DOK Centrum aan de overkant. Vanaf 18.00 uur toont de bibliotheek hier filmpjes van de drie auteurs en kun je meedoen aan een quiz waarbij gesigneerde boeken te winnen zijn. Ook is hier het duo Markowskit te horen, met naar eigen zeggen ‘rootsy pop with countryflavour’. De koks van restaurant Moodz  zorgen voor een uitgebreid tapasbuffet. Hiervoor moet je wel even reserveren. De vooravond in DOK is gratis, voor het tapasbuffet wordt 17,50 euro gerekend. De voorstelling in De Veste kost zonder korting 22 euro. Een kaartje voor de hele avond, dus voorstelling en buffet, is 37,50 euro.