Terwijl Wiskunde en Informatica vorige week aankondige het personeelsbestand met veertig procent te moeten inkrimpen, besluit Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek de komende jaren vijftig tot zestig banen extra te schrappen, voornamelijk van ondersteunend en beheerspersoneel.
Dit als onderdeel van het plan ‘Visie-2000’, waarin ook het aantal leerstoelen van de faculteit wordt teruggebracht.
WbMT bevindt zich in de eindfase van een lopende reorganisatie. Hierdoor zijn negen mensen ‘boventallig’, waarvan voor vijf nog geen andere werkplek is gevonden. Maar omdat de faculteit niet uit de rode cijfers raakt, wordt al in januari begonnen aan de uitvoering van het toekomstplan ‘Visie 2000’, waarin dus nog eens tientallen functies vervallen. Door verdere bezuinigingen, een dalende instroom van eerstejaars en het nieuwe geldverdeelmodel van de TU, verwacht het bestuur een tekort van vijf à zes miljoen gulden in de periode 1996-’97.
In het toekomstplan schetst het faculteitsbestuur een vergaand uitgeklede faculteit. Van de achttien voltijds leerstoelen blijven er vijftien over. De leerstoelen Transporttechniek en Voertuigtechniek worden samengevoegd, evenals Produktietechniek en Industriële Organisatie. Van de zeven vakgroepen blijft een kleiner aantal over, door een andere verdeling van de leerstoelen over de vakgroepen. Hoe die verdeling er uit gaat zien is nog onbekend. Van de zeventien laboratoria resteren er straks nog vier. De verhouding obp/wp wordt drastisch gewijzigd.
Volgens dekaan Klein Woud zijn werktuigbouwkunde en maritieme techniek springlevende vakgebieden: ,,Lag de nadruk in de werktuigbouwkunde vroeger op mechanische systemen, tegenwoordig is dat de mechatronica waarbij in die mechanische systemen computers een grote rol spelen.” Om vervolgens zijn vertrouwen in de toekomst uit te spreken: ,,Dat dit allemaal nodig is, is triest maar WbMT wordt een afgeslankte, maar zeker vitale faculteit met de speerpunten: transport, maritieme techniek, en proces- en energietechniek.” Hij gaat er vanuit dat de studenten dan, met verbeterde studieprogramma’s, vanzelf weer komen.
De voorzitter van de medezeggenschapscommissie, D. Buitenhek, maakt zich ernstig zorgen: ,,Voor lang niet iedereen kan een andere plek binnen de TU gevonden worden, zeker niet op deze korte termijn. Er zullen dus mensen van wachtgeld- of, liever nog, van andere regelingen gebruik moeten maken.” (J.W.)
Zie ook het nieuwsbericht ‘Veertig banen weg bij Elektrotechniek’
Terwijl Wiskunde en Informatica vorige week aankondige het personeelsbestand met veertig procent te moeten inkrimpen, besluit Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek de komende jaren vijftig tot zestig banen extra te schrappen, voornamelijk van ondersteunend en beheerspersoneel. Dit als onderdeel van het plan ‘Visie-2000’, waarin ook het aantal leerstoelen van de faculteit wordt teruggebracht.
WbMT bevindt zich in de eindfase van een lopende reorganisatie. Hierdoor zijn negen mensen ‘boventallig’, waarvan voor vijf nog geen andere werkplek is gevonden. Maar omdat de faculteit niet uit de rode cijfers raakt, wordt al in januari begonnen aan de uitvoering van het toekomstplan ‘Visie 2000’, waarin dus nog eens tientallen functies vervallen. Door verdere bezuinigingen, een dalende instroom van eerstejaars en het nieuwe geldverdeelmodel van de TU, verwacht het bestuur een tekort van vijf à zes miljoen gulden in de periode 1996-’97.
In het toekomstplan schetst het faculteitsbestuur een vergaand uitgeklede faculteit. Van de achttien voltijds leerstoelen blijven er vijftien over. De leerstoelen Transporttechniek en Voertuigtechniek worden samengevoegd, evenals Produktietechniek en Industriële Organisatie. Van de zeven vakgroepen blijft een kleiner aantal over, door een andere verdeling van de leerstoelen over de vakgroepen. Hoe die verdeling er uit gaat zien is nog onbekend. Van de zeventien laboratoria resteren er straks nog vier. De verhouding obp/wp wordt drastisch gewijzigd.
Volgens dekaan Klein Woud zijn werktuigbouwkunde en maritieme techniek springlevende vakgebieden: ,,Lag de nadruk in de werktuigbouwkunde vroeger op mechanische systemen, tegenwoordig is dat de mechatronica waarbij in die mechanische systemen computers een grote rol spelen.” Om vervolgens zijn vertrouwen in de toekomst uit te spreken: ,,Dat dit allemaal nodig is, is triest maar WbMT wordt een afgeslankte, maar zeker vitale faculteit met de speerpunten: transport, maritieme techniek, en proces- en energietechniek.” Hij gaat er vanuit dat de studenten dan, met verbeterde studieprogramma’s, vanzelf weer komen.
De voorzitter van de medezeggenschapscommissie, D. Buitenhek, maakt zich ernstig zorgen: ,,Voor lang niet iedereen kan een andere plek binnen de TU gevonden worden, zeker niet op deze korte termijn. Er zullen dus mensen van wachtgeld- of, liever nog, van andere regelingen gebruik moeten maken.” (J.W.)
Zie ook het nieuwsbericht ‘Veertig banen weg bij Elektrotechniek’
Comments are closed.