Studentenleven

Thor krijgt geen gelijk van de rechter

Thor moet op zoek naar een ander clubhuis. De rugbyvereniging krijgt ongelijk van de rechter en dus moet haar boot weg uit de Nieuwe Haven om plaats te maken voor Laga.

De Thor-boot kan op zijn plek blijven totdat hij voor de bouwwerkzaamheden in de weg komt te liggen. (Foto: Justyna Botor)

De gemeente hoeft niet alsnog een selectieprocedure uit te schrijven voor de grond in de Nieuwe Haven waar studentenroeivereniging Laga haar nieuwe clubhuis wil bouwen. Dat betekent dat de clubboot van studentenrugbyvereniging Thor er weg moet. Dat oordeelde de rechter in Den Haag op dinsdag 3 oktober. Volgens de rechter is er op basis van ‘objectieve, toetsbare en redelijke criteria bepaald’ dat Laga de enige serieuze kandidaat is voor de locatie.

De rugbyers spanden twee weken geleden samen met verpakkingsfabriek Hordijk een kort geding aan tegen de gemeente Delft omdat zij in de Nieuwe Haven willen blijven. Thor had graag gezien dat de grond was opgedeeld in percelen en dat er een selectieprocedure was gekomen. Op die manier hadden de studenten kenbaar kunnen maken een deel van de grond te willen pachten. Zo had hun drijvende clubhuis op de huidige plek kunnen blijven liggen of hadden ze de mogelijkheid gehad om daar een nieuw clubhuis op land te bouwen.

‘Tijdens de zitting hoorden we al dat de gemeente in zijn recht staat’

Dat gaat dus allemaal niet door. Voor de zitting begon had Jesse Hols, Thors voormalige locatiecommissaris, vertrouwen in de goede afloop. Achteraf was dat gevoel verdwenen. “Tijdens de zitting hoorden we al dat de gemeente in zijn recht staat en dat ze de grond in zijn geheel mag verhuren”, aldus Hols.

Raad van State
Wanneer de Thor-boot precies weg moet uit de Nieuwe Haven is niet bekend. Voordat de bouwwerkzaamheden in het gebied kunnen beginnen, moet de Raad van State uitspraak doen in een zaak die is aangespannen door ondernemers in het gebied. Zij vrezen dat zij zullen worden beknot in hun huidige of toekomstige bedrijfsvoering door de komst van nieuwe woningen in de Nieuwe Haven.

In ieder geval kan de Thor-boot op zijn plek blijven totdat hij voor de bouwwerkzaamheden in de weg komt te liggen. Daarna kan hij tot uiterlijk 2028 naar een tijdelijke plek op de Schie tegenover stadsbrouwerij De Koperen Kat. Dat verplaatsen is geen probleem, weet Hols. “Bij baggerwerkzaamheden of kade-inspecties moeten we ook van onze plek. En eens in de vijf jaar gaat de boot naar de werf voor reparaties.”

Intussen kijkt Thor naar plekken voor een clubhuis op land, maar er zijn nog geen concrete locaties gevonden. Zodra dat het geval is, willen de rugbyers het interieur van het oude clubhuis grotendeels meenemen. En ter afscheid komt er een groot feest. Hols: “Ter ere van de boot, want we gaan natuurlijk niet vieren dat we weg moeten.”

Nieuwsredacteur Bas Koppe

p.a.s.koppe@tudelft.nl