Thor-dames hebben een probleempje

De rugbysters van Thor begonnen de competitie met een nederlaag, de wedstrijd van DSR-C in Leiden ging niet door vanwege een treinongeval in Hoogeveen en roeister Chantal Achterberg won zilver in Zürich.

De rugbyvrouwen van Thor moesten tot afgelopen zondag wachten alvorens de competitie weer van start ging. Tot scoren kwam de TU-ploeg niet, tegenstander Utrechtse RC wel (0-32). “Pijnlijk, ik baal er nog van”, reageerde hooker Janneke Hermans die zich beriep op het nog voelbare trainingsweekend dat aan de wedstrijd voorafging.

“Het liep gewoon niet lekker. Bovendien hebben we een probleempje. Onze voorwaartsen zijn kleiner, ranker en slanker dan die van andere clubs. Daardoor zijn de scrums veel zwaarder. Zondag werden wij daarin flink weggezet, maar we gaan erop trainen om de scrums technisch anders aan te pakken.”

Ook dit seizoen wil de kwalitatief afgeslankte selectie weer een gooi doen naar een plek in de halve finales om de landstitel. “We hebben een aantal goede speelsters erbij. Als die eenmaal ingespeeld zijn gaat het helemaal goed komen”, aldus Hermans, die zelf overkwam van het Nijmeegse Wasps.

In de eerste klasse bij de heren ging de wedstrijd tussen de Alkmaarse RC en de Delftse studentenrugbyclub DSR-C niet door om een bizarre reden. De Groningse referee die was aangesteld reisde per spoor. Hij strandde in Hoogeven waar de trein betrokken raakte bij een ongeval. DSR-C begon het seizoen met twee overwinningen en een nederlaag.

Roeister Chantal Achterberg van Proteus, haalde afgelopen weekend als enige namens Nederland de finale tijdens de Worldrowing City Sprints in Zürich: afvalraces van een tegen een. In de finale verloor zij van olympisch skiffkampioene Mirka Knapkova. “In mijn derde wedstrijd moest ik ook tegen Knapkova en toen won ik met een boegbal verschil,” vertelde Achterberg aan nlroei.nl. “Ik had een beetje een voordeelbaan en ik denk dat ik haar wat verraste, maar in de finale liet ze er geen gras over groeien.”

In Londen haalde Achterberg nog olympisch zilver met de vrouwenacht. Hoe je goud moet winnen, dat vertelt hockeytopcoach Marc Lammers op 11 oktober op het cultuurcentrum (www.snc.tudelft.nl).

Tips? jimmy.tigges@hetnet.nl