Tegen de vlakte

De bewoners presenteerden een jaar geleden een alternatief voor het gebied, waarbij de oude panden overeind blijven in een vernieuwde Zuidpoort. Over hun ideeën hebben zij uitvoerig gesproken met de gemeente. Vandaag zal duidelijk worden in hoeverre daarnaar geluisterd is.

Crossworld, het bedrijf dat de gemeentelijke plannen uitwerkt, heeft een ware virtual reality-wandeling uitgezet door het nieuwe gebied. Op een groot scherm zien we onszelf voortbewegen in een ietwat blokkerige omgeving. Om de spanning er in te houden wordt veld 10 als laatste bezocht. Het publiek wordt al ietwat ongeduldig.

Aangekomen bij veld 10 blijkt de gemeente nog geen concreet plan te hebben. Het gaat weliswaar om een stedebouwkundig schetsplan, maar voor dit gedeelte is wel érg weinig uitgewerkt. Zo is onbekend wat voor gebouw er komt. ‘Die gekke tentjes’ zijn fietsenrekken, legt iemand nog wel even uit.

Veld 10 wordt dus platgelegd terwijl er nog geen nieuwe bestemming is. Dat levert de commissievoorzitter vele vragen op, van zowel de raadspartijen als de publieke tribune. Toch is een raadsmeerderheid van CDA, VVD en D66 voor het plan van de gemeente. D66 twijfelt nog even als ze wordt aangevallen door GroenLinks, maar houdt om onverklaarbare reden toch aan het oude standpunt vast. Veld 10 verdwijnt, besluit commissievoorzitter Van Leeuwen daarom, zo snel als er een invulling aan is gegeven.

Jérôme van Dam, woordvoerder van de studenten in de Nieuwelaan, vind het allemaal erg onduidelijk. ,,Ons gesprek met de commissie in januari blijkt niet doorgedrongen te zijn. Ik ben teleurgesteld in het gebrek aan inzet van de commissie om zich te verdiepen in ons project.” De bewonersvereniging laat het er niet bij zitten. Ze gaat een ander plan maken voor het Zuidpoortgebied, zodat de panden misschien toch blijven staan.

Het is dinsdagavond en de commissie stadsontwikkeling van de Delftse gemeenteraad vergadert. Vanavond wordt het voorstel voor het Zuidpoortgebied gepresenteerd. Slachtoffer in dit plan zijn de bewoners van ‘veld 10’, een kader tussen het Techniek Museum en de Sebastiaansbrug. De kraakpanden aan de Nieuwelaan moeten volgens het plan tegen de vlakte. Daarom is de publieke tribune goed gevuld met bewoners: veel (voormalig) TU-studenten.