Onderwijs

Technostarters (1)

Universiteiten moeten valoriseren en de TU laat zich niet onbetuigd. Dat levert technostarters op als Senz (stormparaplu), Ampelmann (overstapplatform) en Ephicas (SideWings). Maar er is veel meer. Een korte serie over TU-starters. Deze keer Tygron Serious Gaming.

‘Ons onderbuikgevoel zei: dit is goed’

Een game voor de ontwikkeling van de Tweede Maasvlakte was het eerste succes van Tygron Serious Gaming. Over vijf jaar willen ze in Nederland marktleider zijn voor spellen op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling. “Serious games zijn een leuk middel om iets te veranderen in de wereld.” 

Naam bedrijf: Tygron Serious Gaming
Startdatum: 1 September 2005
Oprichters: Jeroen Warmerdam en Maxim Knepflé
Product/dienst: Serious games watermanagement en ruimtelijke ordening
Omzet: Ongeveer 600 duizend euro per jaar
Aantal personeelsleden: Tien

“Echt vet.” Zo noemt Jeroen Warmerdam het hebben van een eigen bedrijf in serious gaming. We zijn pas bij het maken van een afspraak voor een interview, maar duidelijk is al: Warmerdam, medeoprichter en directeur van Tygron, geniet met volle teugen.
Eenmaal samen aan tafel in de voormalige Caballero-fabriek in Den Haag moet de 29-jarige oud-student technische informatica even uitleggen waar ‘echt vet’ op sloeg. Op het eigen bedrijf of de games? “Beide zijn vet. Op mijn zevende had ik op papier een spelletje uitgetekend. Een puzzel die je moest oplossen door van hokje naar hokje te springen. Het zal er al vroeg in. En een bedrijf hebben is gaaf. De vrijheid om het zelf, samen, neer te zetten. Je eigen lijn te trekken.”

Warmerdams ‘samen’ verwijst naar medeoprichter en -aandeelhouder Maxim Knepflé (27) en medeaandeelhouder Alexander Hofstede (28). Hij vertelt ook hun verhaal. “Het is daarnaast een kick om iets van jezelf groter te zien worden. En de afwisseling:’s ochtends kun je overleggen met een ceo, tussen de middag doe je boodschappen voor de lunch en ’s avonds ben je bezig met een contract.”

Intussen blijven games de mannen van Tygron fascineren. “Serious games zijn een leuk middel om iets te veranderen in de wereld. Je kunt iets beter maken, ook mensen en relaties. Spelers krijgen de kans in elkaars belangen en mogelijkheden te kijken, bijvoorbeeld mensen die vanuit verschillende disciplines betrokken zijn bij watermanagement. Ze willen dat vaak wel, maar missen een gemeenschappelijke taal. Zo’n spel maakt elkaars belangen en mogelijkheden voelbaar. De deelnemers moeten zelf zo goed mogelijk scoren, maar komen er geleidelijk achter dat dat alleen kan als ook anderen hun score kunnen optimaliseren.” Daarnaast, stelt Warmerdam, zijn serious games geknipt voor media- en managementtrainingen en trainingen gericht op samenwerking.

En is het leuk voor spelers? Warmerdam: “Onlangs speelden we in Delft een spel. We moesten de betrokkenen bij de uitdaging tijdens de koffiebreaks als het ware achter de computer vandaan schoppen. Ze wilden hun score verder optimaliseren en voelden ook dat ze hun rol met hun eigen en andermans belangen steeds beter gingen spelen.” Ja dus.

Commerciële toepassing
Dat succes en die toepassingen voorzagen Warmerdam en Knepflé vijf jaar geleden niet. Ze vermoedden het wel. “We zagen een groeimarkt. Er was veel onderzoek naar serious gaming, maar een grote, commerciële toepassing was er nog niet voor partijen in de ruimtelijke ordening.”
Het idee voor een eigen bedrijf ontstond. “Ik moet eigenlijk zeggen dat we een businessplan schreven en onderzoek gingen doen”, lacht Warmerdam. Maar zo ging het niet. “Het onderbuikgevoel zei: dit is een goed plan. We hebben een product ontwikkeld: een spel samen met het Havenbedrijf Rotterdam en de faculteit TBM voor de ontwikkeling van de Tweede Maasvlakte. Dat hebben we in de markt gezet.”

Dat stramien – inhoud (haven), didactiek (TBM) en techniek (Tygron) – is de grote constante sinds 2005. Verder liep Tygron tegen gebruikelijke zaken aan. “Je moet uit je schulp van techneut kruipen”, doceert Warmerdam. “Ondernemer worden, dus ook je product verkopen en het evangelie van serious gaming verkondigen.” Daarnaast: “Eerst heb je geen geld en wel mensen nodig, dan heb je wel geld, maar weet je niet waar je de mensen vandaan moet halen. En ook: wat neem je? Een dure ervaren techneut of een jonge, onervaren high potential? Steeds zoek je een balans. Dat spel vind ik het leukst en we hebben het goed gespeeld. We hebben een leuk team.”
Geld was de afgelopen vijf jaar wel een probleem, maar Tygron haalde daar voordeel uit. Ze hadden geen investeerders, wel wat subsidies. “We begonnen met het zweet op de rug en gingen geleidelijk geld verdienen. Je groeit dan niet zo hard als je zou willen, maar wordt gedwongen marktgericht te zijn.” Cashflow is een constant aandachtspunt. “Soms gaat alle aandacht naar het product en ‘vergeet’ je de acquisitie. En omgekeerd. Dat moeten we meer stroomlijnen.”

Contacten
Nu Tygron een doorgroeier is, meer dure mensen kan aantrekken, opdrachten steeds belangrijker worden en de directeuren aan tafel zitten met partijen van het kaliber ministerie, realiseert Warmerdam zich dat ze veel danken aan de TU en YesDelft. “Wij hebben baat bij onze academische vorming. We kunnen analytisch kijken en technische informatica blijft onze basis.” En hoewel ze op een zolderkamer en in een kantoortje bij TBM startten nog voordat YesDelft bestond, groeide Tygron pas flink onder de vleugels van de incubator. “Zonder YesDelft en zonder mensen van de TU en hun contacten bij het havenbedrijf was het niet op deze manier gelukt. We konden voortbouwen op de contacten en het prototype van het spel dat er al lag en waaraan we als student hadden meegewerkt.”

Volgens Warmerdam is Tygron op tijd uitgevlogen. “We waren nog niet uitgeleerd, maar je moet verder. Je wilt geen starter blijven, maar gezien worden als een zelfstandig bedrijf. Daarom zijn we ook naar de Caballero Fabriek verhuisd, een plek met inspirerende jonge en innoverende bedrijven.”
Daar bouwen Warmerdam c.s. Tygron uit. Het begon met spellen rond watermanagement en inmiddels richten ze zich op de hele ruimtelijke ordening. “Eind 2011 kan Tygron dan versnellen in het buitenland op het gebied van ruimtelijke ordening of binnenlands verbreden op gebieden als de zorg en rampenbestrijding. Maar dat is afwachten.” En over vijf jaar? “Dan zijn we met serious games in Nederland marktleider op het gebied van ruimtelijke ordening en hebben we dertig mensen in dienst. Verbreden we in het buitenland, dan zou het zo 60 of 120 man kunnen zijn, maar dat is koffiedik kijken.”

“Wat ik hier allemaal meemaak is ongelooflijk. Gisteren gooide iedereen bier over elkaar heen. Geweldig. In Australië gebeurt dat niet. Ik heb twee jaar bij een universiteit aan de Gold Coast werktuigbouw gestudeerd. Die universiteit was heel saai.

Gisteravond moesten we ons verkleden als rare beesten. Met vijf anderen heb ik me toen verkleed als Oscar het moppermonster uit Sesamstraat, het groene beest dat in een vuilnisbak leeft. Op mijn schouder had ik geloof ik een spin. Maar dat kan ik me niet goed herinneren. Ik ben nog steeds dronken. Ik heb nog steeds verf op me van die verkleedpartij. Ik slaap met tweehonderd man in de sportzaal. De douches daar werken niet.”

‘Ons onderbuikgevoel zei: dit is goed’
‘Ons onderbuikgevoel zei: dit is goed’

‘Ons onderbuikgevoel zei: dit is goed’

Een game voor de ontwikkeling van de Tweede Maasvlakte was het eerste succes van Tygron Serious Gaming. Over vijf jaar willen ze in Nederland marktleider zijn voor spellen op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling. “Serious games zijn een leuk middel om iets te veranderen in de wereld.” 

Naam bedrijf: Tygron Serious Gaming
Startdatum: 1 September 2005
Oprichters: Jeroen Warmerdam en Maxim Knepflé
Product/dienst: Serious games watermanagement en ruimtelijke ordening
Omzet: Ongeveer 600 duizend euro per jaar
Aantal personeelsleden: Tien

“Echt vet.” Zo noemt Jeroen Warmerdam het hebben van een eigen bedrijf in serious gaming. We zijn pas bij het maken van een afspraak voor een interview, maar duidelijk is al: Warmerdam, medeoprichter en directeur van Tygron, geniet met volle teugen.
Eenmaal samen aan tafel in de voormalige Caballero-fabriek in Den Haag moet de 29-jarige oud-student technische informatica even uitleggen waar ‘echt vet’ op sloeg. Op het eigen bedrijf of de games? “Beide zijn vet. Op mijn zevende had ik op papier een spelletje uitgetekend. Een puzzel die je moest oplossen door van hokje naar hokje te springen. Het zal er al vroeg in. En een bedrijf hebben is gaaf. De vrijheid om het zelf, samen, neer te zetten. Je eigen lijn te trekken.”

Warmerdams ‘samen’ verwijst naar medeoprichter en -aandeelhouder Maxim Knepflé (27) en medeaandeelhouder Alexander Hofstede (28). Hij vertelt ook hun verhaal. “Het is daarnaast een kick om iets van jezelf groter te zien worden. En de afwisseling:’s ochtends kun je overleggen met een ceo, tussen de middag doe je boodschappen voor de lunch en ’s avonds ben je bezig met een contract.”

Intussen blijven games de mannen van Tygron fascineren. “Serious games zijn een leuk middel om iets te veranderen in de wereld. Je kunt iets beter maken, ook mensen en relaties. Spelers krijgen de kans in elkaars belangen en mogelijkheden te kijken, bijvoorbeeld mensen die vanuit verschillende disciplines betrokken zijn bij watermanagement. Ze willen dat vaak wel, maar missen een gemeenschappelijke taal. Zo’n spel maakt elkaars belangen en mogelijkheden voelbaar. De deelnemers moeten zelf zo goed mogelijk scoren, maar komen er geleidelijk achter dat dat alleen kan als ook anderen hun score kunnen optimaliseren.” Daarnaast, stelt Warmerdam, zijn serious games geknipt voor media- en managementtrainingen en trainingen gericht op samenwerking.

En is het leuk voor spelers? Warmerdam: “Onlangs speelden we in Delft een spel. We moesten de betrokkenen bij de uitdaging tijdens de koffiebreaks als het ware achter de computer vandaan schoppen. Ze wilden hun score verder optimaliseren en voelden ook dat ze hun rol met hun eigen en andermans belangen steeds beter gingen spelen.” Ja dus.

Commerciële toepassing
Dat succes en die toepassingen voorzagen Warmerdam en Knepflé vijf jaar geleden niet. Ze vermoedden het wel. “We zagen een groeimarkt. Er was veel onderzoek naar serious gaming, maar een grote, commerciële toepassing was er nog niet voor partijen in de ruimtelijke ordening.”
Het idee voor een eigen bedrijf ontstond. “Ik moet eigenlijk zeggen dat we een businessplan schreven en onderzoek gingen doen”, lacht Warmerdam. Maar zo ging het niet. “Het onderbuikgevoel zei: dit is een goed plan. We hebben een product ontwikkeld: een spel samen met het Havenbedrijf Rotterdam en de faculteit TBM voor de ontwikkeling van de Tweede Maasvlakte. Dat hebben we in de markt gezet.”

Dat stramien – inhoud (haven), didactiek (TBM) en techniek (Tygron) – is de grote constante sinds 2005. Verder liep Tygron tegen gebruikelijke zaken aan. “Je moet uit je schulp van techneut kruipen”, doceert Warmerdam. “Ondernemer worden, dus ook je product verkopen en het evangelie van serious gaming verkondigen.” Daarnaast: “Eerst heb je geen geld en wel mensen nodig, dan heb je wel geld, maar weet je niet waar je de mensen vandaan moet halen. En ook: wat neem je? Een dure ervaren techneut of een jonge, onervaren high potential? Steeds zoek je een balans. Dat spel vind ik het leukst en we hebben het goed gespeeld. We hebben een leuk team.”
Geld was de afgelopen vijf jaar wel een probleem, maar Tygron haalde daar voordeel uit. Ze hadden geen investeerders, wel wat subsidies. “We begonnen met het zweet op de rug en gingen geleidelijk geld verdienen. Je groeit dan niet zo hard als je zou willen, maar wordt gedwongen marktgericht te zijn.” Cashflow is een constant aandachtspunt. “Soms gaat alle aandacht naar het product en ‘vergeet’ je de acquisitie. En omgekeerd. Dat moeten we meer stroomlijnen.”

Contacten
Nu Tygron een doorgroeier is, meer dure mensen kan aantrekken, opdrachten steeds belangrijker worden en de directeuren aan tafel zitten met partijen van het kaliber ministerie, realiseert Warmerdam zich dat ze veel danken aan de TU en YesDelft. “Wij hebben baat bij onze academische vorming. We kunnen analytisch kijken en technische informatica blijft onze basis.” En hoewel ze op een zolderkamer en in een kantoortje bij TBM startten nog voordat YesDelft bestond, groeide Tygron pas flink onder de vleugels van de incubator. “Zonder YesDelft en zonder mensen van de TU en hun contacten bij het havenbedrijf was het niet op deze manier gelukt. We konden voortbouwen op de contacten en het prototype van het spel dat er al lag en waaraan we als student hadden meegewerkt.”

Volgens Warmerdam is Tygron op tijd uitgevlogen. “We waren nog niet uitgeleerd, maar je moet verder. Je wilt geen starter blijven, maar gezien worden als een zelfstandig bedrijf. Daarom zijn we ook naar de Caballero Fabriek verhuisd, een plek met inspirerende jonge en innoverende bedrijven.”
Daar bouwen Warmerdam c.s. Tygron uit. Het begon met spellen rond watermanagement en inmiddels richten ze zich op de hele ruimtelijke ordening. “Eind 2011 kan Tygron dan versnellen in het buitenland op het gebied van ruimtelijke ordening of binnenlands verbreden op gebieden als de zorg en rampenbestrijding. Maar dat is afwachten.” En over vijf jaar? “Dan zijn we met serious games in Nederland marktleider op het gebied van ruimtelijke ordening en hebben we dertig mensen in dienst. Verbreden we in het buitenland, dan zou het zo 60 of 120 man kunnen zijn, maar dat is koffiedik kijken.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.