Te koop: Harvard-look

Slimmer zul je er niet van worden, maar je lijkt het misschien wel, in een trui of jas van ‘Harvard Yard’, het nieuwe kledingmerk van Harvard University. De opbrengsten van de mannenlijn gaan naar studiebeurzen voor bachelorstudenten.

De rijkste universiteit ter wereld heeft grote geldproblemen als gevolg van de economische crisis. De waarde van haar beleggingen zou met een kwart tot dertig procent zijn gedaald, een verlies van minstens 8 miljard dollar.

Dat verklaart wellicht het prijskaartje aan de kleren van ‘Harvard Yard’, vernoemd naar het groene hart van de universiteit. Een overhemd kost 160 dollar, een jasje bijna vijfhonderd. De stijl van het merk is preppy (‘kak’) en gebaseerd op de look van Harvard-studenten in de jaren vijftig en zestig. Ook een dames- en kinderlijn zijn op komst.

‘Een drankje in een unieke verpakking’, dat is het meest concrete dat vijfdejaars student industrieel ontwerpen Jasper Hartong kwijt wil over zijn winnende inzending voor snoepfabrikant Mars. Hartong deed samen met jaargenoten Priscilla Huang en Michel Boerrichter mee aan de ideeënwedstrijd ‘Battle of Concepts’. Mars had een oproep geplaatst voor een tussendoortje van de toekomst, dat energie zou moeten geven. Hartong bedacht toen dat energie niet uit koolhydraten, maar uit rust zou kunnen komen. Dat leverde 1200 euro op.

De rijkste universiteit ter wereld heeft grote geldproblemen als gevolg van de economische crisis. De waarde van haar beleggingen zou met een kwart tot dertig procent zijn gedaald, een verlies van minstens acht miljard dollar.

Dat verklaart wellicht het prijskaartje aan de kleren van ‘Harvard Yard’, vernoemd naar het groene hart van de universiteit. Een overhemd kost 160 dollar, een jasje bijna vijfhonderd. De stijl van het merk is preppy (‘kak’) en gebaseerd op de look van Harvard-studenten in de jaren vijftig en zestig. Ook een dames- en kinderlijn komen eraan.