Tbc en schurft onder studenten

Nadat in december 250 studenten bedrijfswetenschappen van de Nijmeegse universiteit op tbc getest moesten worden, is het nu raak in Groningen en Utrecht.

Ziek

Bij de opleiding verpleegkunde van de Hogeschool van Utrecht zijn inmiddels 22 besmettingen met tbc geconstateerd. De GGD onderwierp alle 600 studenten en personeelsleden aan een test, nadat bij tien studenten tijdens een aanstellingskeuring voor hun stage de tbc-bacterie was ontdekt.

De 22 besmette personen kunnen de ziekte niet overdragen. Wel moeten zij zes maanden preventief medicijnen slikken. Ondanks het uitvoerige onderzoek heeft de GGD de bron, iemand met open tbc, nog niet bij de opleiding opgespoord.

In Groningen blijkt de ‘dader’ een Duitse gaststudente die vorig studiejaar colleges psychologie volgde. Omdat de GGD bij een test van 55 personen maar liefst tien besmettingsgevallen aantrof, worden nu 400 studenten en docenten psychologie gecheckt. Ook gecontroleerd worden studieadviseurs, kantine- en bibliotheekmedewerkers en anderen die contact hebben gehad met de studente.

Studenten die lid zijn van de Groningse studentenvereniging Albertus Magnus lopen daarbij nog de kans om schurft op te lopen. Het gaat om een onschuldige, maar besmettelijke aandoening, die wordt overgebracht door de schurftluis. Wie zich niet laat behandelen, kan een paar weken last van jeuk hebben. Studenten met schurft moeten naar hun huisarts, adviseert de GGD, en hun kleren en beddegoed goed en regelmatig wassen. (HOP/MtW)

Ziek