Switch geüpgraded door pipelinen

Zolang het huren van een auto iets anders is dan leasen, zolang wij bridgen, drumsticks grillen op onze barbecues, met volleyballen gouden medailles winnen, mountainbiken over de Holterberg en met of zonder XTC housen, hebben we afspraken nodig over de juiste schrijfwijze van vreemde woorden. En die zijn er inderdaad. De basis daarvan is het oer-Hollandse ’t kofschip. Alleen als het hele werkwoord min –en eindigt op een medeklinker die daarin zit, krijgen we een t: ik updatete maar ik upgradede, geüpdatet naast geüpgraded. Let wel: het gaat om de klank die we horen. Dus gefaxt, gefinisht en gespeecht, vanwege de s-klank.

Om niet onze tong te breken over de woorden die zo ontstaan, laten we zonodig de e staan: we schrijven niet gebreakdanct maar gebreakdancet. Soms lossen we het anders op: niet gescored maar gescoord. Dubbele medeklinkers laten we in principe weer weg, als het woord al redelijk Nederlands klinkt: niet gevolleyballd maar gevolleybald. Wel schrijven we gebaseballd, om te voorkomen dat we het woord al te Nederlands gaan uitspreken.

Nu zijn er mensen die douchen uitspreken als doezen. Zo zijn er ook verschillen in de uitspraak van woorden als leasen, briefen en golfen. U mag dan volgens het Groene Boekje zelf kiezen. Bedenk echter wel dat uw schrijfwijze uw uitspraak verraadt: liezen (geleasd) of liesen (geleast), brieven (gebriefd) of briefen (gebrieft), golven (gegolfd) of golfen (gegolft).

Delftse studenten schrijven met liefde over het samplen van sweeps en over schakelingen die in drie periodes gepipelined zijn. Toen ik pas bij de TU werkte, was ik zo naïef ze daarover wel eens bestraffend toe te spreken. Ik gaf ze zelfs het advies schrijfopdrachten dan maar volledig in het Engels in te leveren. Hun Engels gaf mij echter evenmin veel reden tot vrolijkheid, waarop ik besloot ze de regels van het spel te leren. Groot was hun verbazing. Bestonden er regels voor dergelijke woorden, en was geüpdated absoluut fout en geüpdatet goed? En vond ik het prima als ze naar mijn college raceten, maar niet als ze raceden?