Surfspektakel op biogas

Zon op je bol, surfplank onder je kont en een portie vers gekookt eten van een bioplastic bordje, terwijl de bands lekker knallen. Zo mooi kan het leven van een TU-student zijn, tijdens het ultra-Delftse, driedaagse surffestival MadNes op Ameland.

Het kost wat studievertraging en een flinke dosis spierpijn, maar dan zet je wel iets geweldigs neer. IO-student Ritsert Mans sleepte vorig weekend nog een gigantische zak mest naar het schoonste strand van Nederland, om zijn MadNes Festival een beetje duurzaam te houden. Hij wil het festivalterrein ermee verlichten, door er een vuurtoren op aan te sluiten. “We kregen die zak van een lokale boer, maar de stront was niet oud genoeg. Dus hielp ir. Jelmer Tamis, onderzoeker bij de vakgroep environmental biotechnology, ons door een zak oude mest te halen bij een waterzuivering in Wolvega. Daar hebben we het mee gemengd, plus nog twee colaatjes voor het suikergehalte. Nu maar hopen dat we er een paar kuub gas uit winnen.”

En zo staat het Amelandse festival bol van duurzame Delftse vindingen. Het drijvende podium, waarop bandoptredens en jamsessies worden gehouden, heeft Mans zelf met medeorganisatoren Geert Jan Kap (werktuigbouwkunde), Peter Mooij (life science and technology), niet-TU’ers Steven Leeuwerink en Floris Oud ontworpen én gebouwd – met de hulp van een groep Delftse vrijwilligers. Van de opbrengst van een feestje in Speakers, afgelopen februari, bouwden ze zelf decors. “We rekenden vijf euro óf oude surfspullen entree. Na afloop konden we een vrachtwagen vol oude surfplanken naar Ameland rijden om decors van te bouwen.” Oud-TU’er ir. Piet-Willem Chevalier komt in het kader van zijn project ‘Windmolens voor Mali’ zelfs live twee windmolens bouwen. Mans: “Uiteindelijk moeten dat oplaadpunten worden voor mobiele telefoons.”

MadNes is trouwens geen duurzaamheidsfestival, benadrukt de IO’er. “Maar het leek me wel zo leuk, en gewoon noodzakelijk, om de milieu-impact van een festival op het strand zo laag mogelijk te houden.” Het festival werd geboren uit liefde voor dat strand. “Geert Jan, Peter en ik werkten vanuit studentensurfvereniging Plankenkoorts  als strandwacht op Ameland. Tijdens een biertje bij zonsondergang zeiden we tegen onze ‘baas’ Floris dat een feest op deze locatie toch wel ultiem zou zijn.” In de zomer van 2008 was de eerste editie een feit, met vijfhonderd bezoekers. Komend weekend verwachten ze er duizend. En zeker niet alleen uit Delft, want na twee succesvolle eerdere edities, gaat de mond-tot-mondreclame snel. “Bezoekers komen uit alle windstreken. Het zijn voornamelijk studenten, maar het festival is bedoeld voor iedereen.”

Het surfen mag namelijk best een beetje gepromoot worden, vindt Mans. “Tijdens het festival kunnen bezoekers gratis lessen volgen.”
Natuurlijk is er nog veel meer te doen op MadNes. Naast veel live muziek (waaronder dj’s op een rijdend podium), zijn er theaterclinics, tentoonstellingen, vers gekookt eten en natuurlijk vooral veel tijd om in het water te liggen. Campingverblijf, eten, boottocht, busvervoer en vervoer van je surfspullen zijn bij het kaartje inbegrepen; werkelijk aan alles hebben de studenten gedacht. “Alleen je drankjes moet je zelf betalen.”
Klinkt als een project waar de TU graag haar naam aan zou verbinden. “Nou, tot nu toe doen we het helemaal op eigen kracht”, lacht Mans. “Al is het met het nieuwe bachelorprogramma eigenlijk niet meer te combineren. Dat vereist dat we dagelijks van negen tot vijf op de universiteit zitten en dat lukt met het organiseren van zo’n enorm evenement gewoon niet.” Toch versterkt het één nog steeds het ander: “We hebben plezier in onze studies en pakken graag grote projecten aan, en dat levert tot nu toe geweldige vondsten op.”

MadNes Festival. Op vrijdag 4, zaterdag 5 en zondag 6 juni op strand Nes op Ameland. Kaartje € 80. www.madnesfestival.nl

Freelance jobs available writing for Delta’s English Pages. We seek foreign students/staff to write articles in English, for payment, on a freelance basis. No experience necessary. We’re looking for enthusiastic, creative foreign students/staff to contribute articles, cartoons, illustrations and photographs. Interested, please send a brief introductory email to: d.mcmullin@tudelft.nl