Welke veranderingen het vijfjarig studieprogramma, waarmee dit jaar is begonnen, precies met zich mee zal brengen, is nog steeds niet besloten door het faculteitsbestuur van Bouwkunde.
,,Het grote probleem is dat het helemaal niet leeft onder de studenten. Ook voordat er iets besloten wordt moet het bestuur er bekendheid aan geven”, aldus Klaske Havik, voorzitter van een bezorgde studievereniging Stylos.
Stylos gaf afgelopen donderdag in een openbare bijeenkomst een overzicht van de veranderingen die volgend jaar waarschijnlijk in het onderwijs zullen plaatsvinden . Er kwamen vooral veel eerstejaars op af. ,,Jammer”, vindt Havik, ,,want ook ouderejaars zullen ermee te maken krijgen.” Nogmaals onderstreept zij het belang dat iedereen van de plannen op de hoogte is.
Door het ingaan van een vijfjarig programma en een uniforme jaarindeling voor de hele TU, zullen de onderwijsperiodes bij Bouwkunde gewijzigd moeten worden. In het huidige systeem bestaan de eerste twee jaar uit zes ‘blokken’ per jaar, elk blok heeft een duur van zes weken. Omdat de TU een jaarindeling van veertig weken wil, ligt een wijziging naar vijf blokken van elk acht weken voor de hand. Voordeel hierbij is dat er meer ruimte binnen een blok is om een ontwerpopgave beter te kunnen afronden.
Moeilijker heeft Havik het met de voorstellen voor de jaren daarna. De laatste twee jaar van de studie bestaan nu uit ‘modulen’, onderverdeeld in ‘kernmodulen’ en ‘combinatiemodulen’. Aan de combinatiemodulen nemen twee verschillende vakgroepen deel. ,,Momenteel functioneren deze combinatiemodulen slecht, er is geen gegarandeerd instromingsniveau van de deelnemende studenten”, legt Havik uit. ,,De een doet zo’n moduul aan het begin van zijn derde jaar, de ander vlak voor zijn afstuderen.”
Om dit op te lossen wil het faculteitsbestuur de combinatiemodulen in het derde jaar plaatsen. ,,Dit zou een soort voorsorterend derde jaar worden, pas daarna kun je met de kernmodulen beginnen. Eigenlijk wordt er zo een extra jaar aan de basis geplakt”, zegt Havik, die de voorstellen van het bestuur voor de laatste drie jaar eigenlijk een beperking van keuzevrijheid vindt. ,,Een schools systeem dat het universitaire karakter van de studie ondermijnt. Het laat nauwelijks ruimte voor verdieping, zelfontplooiing en het ontwikkelen van een methode van denken. En dat vinden we toch een voorwaarde voor wetenschappelijk onderwijs”, zegt Havik. ,,Een student moet toch de mogelijkheid hebben zijn eigen weg te gaan in zijn studie,” vindt ze.
Bij al deze veranderingen zullen er voor de huidige studenten een aantal problemen, zoals studievertraging, onstaan. Om hierin studenten tegemoet te komen overweegt het faculteitsbestuur een overgangsregeling, zoals meer studiepunten per blok en minder verplichtingen voor ouderejaars. ,,Bij de faculteit dringen wij erop aan dat de op stapel staande veranderingen tenminste tot kwaliteitsverbetringen moeten leiden”, aldus Havik. (E.S.)
Welke veranderingen het vijfjarig studieprogramma, waarmee dit jaar is begonnen, precies met zich mee zal brengen, is nog steeds niet besloten door het faculteitsbestuur van Bouwkunde. ,,Het grote probleem is dat het helemaal niet leeft onder de studenten. Ook voordat er iets besloten wordt moet het bestuur er bekendheid aan geven”, aldus Klaske Havik, voorzitter van een bezorgde studievereniging Stylos.
Stylos gaf afgelopen donderdag in een openbare bijeenkomst een overzicht van de veranderingen die volgend jaar waarschijnlijk in het onderwijs zullen plaatsvinden . Er kwamen vooral veel eerstejaars op af. ,,Jammer”, vindt Havik, ,,want ook ouderejaars zullen ermee te maken krijgen.” Nogmaals onderstreept zij het belang dat iedereen van de plannen op de hoogte is.
Door het ingaan van een vijfjarig programma en een uniforme jaarindeling voor de hele TU, zullen de onderwijsperiodes bij Bouwkunde gewijzigd moeten worden. In het huidige systeem bestaan de eerste twee jaar uit zes ‘blokken’ per jaar, elk blok heeft een duur van zes weken. Omdat de TU een jaarindeling van veertig weken wil, ligt een wijziging naar vijf blokken van elk acht weken voor de hand. Voordeel hierbij is dat er meer ruimte binnen een blok is om een ontwerpopgave beter te kunnen afronden.
Moeilijker heeft Havik het met de voorstellen voor de jaren daarna. De laatste twee jaar van de studie bestaan nu uit ‘modulen’, onderverdeeld in ‘kernmodulen’ en ‘combinatiemodulen’. Aan de combinatiemodulen nemen twee verschillende vakgroepen deel. ,,Momenteel functioneren deze combinatiemodulen slecht, er is geen gegarandeerd instromingsniveau van de deelnemende studenten”, legt Havik uit. ,,De een doet zo’n moduul aan het begin van zijn derde jaar, de ander vlak voor zijn afstuderen.”
Om dit op te lossen wil het faculteitsbestuur de combinatiemodulen in het derde jaar plaatsen. ,,Dit zou een soort voorsorterend derde jaar worden, pas daarna kun je met de kernmodulen beginnen. Eigenlijk wordt er zo een extra jaar aan de basis geplakt”, zegt Havik, die de voorstellen van het bestuur voor de laatste drie jaar eigenlijk een beperking van keuzevrijheid vindt. ,,Een schools systeem dat het universitaire karakter van de studie ondermijnt. Het laat nauwelijks ruimte voor verdieping, zelfontplooiing en het ontwikkelen van een methode van denken. En dat vinden we toch een voorwaarde voor wetenschappelijk onderwijs”, zegt Havik. ,,Een student moet toch de mogelijkheid hebben zijn eigen weg te gaan in zijn studie,” vindt ze.
Bij al deze veranderingen zullen er voor de huidige studenten een aantal problemen, zoals studievertraging, onstaan. Om hierin studenten tegemoet te komen overweegt het faculteitsbestuur een overgangsregeling, zoals meer studiepunten per blok en minder verplichtingen voor ouderejaars. ,,Bij de faculteit dringen wij erop aan dat de op stapel staande veranderingen tenminste tot kwaliteitsverbetringen moeten leiden”, aldus Havik. (E.S.)
Comments are closed.