Buiten de campus

Studieschuld: nu meer hypotheek mogelijk

Dutch only

Oud-studenten die een deel van hun studielening hebben terugbetaald kunnen vanaf 1 januari een hogere hypotheek krijgen.

Een jaar geleden had minister De Jonge van Volkshuisvesting het al aangekondigd en per 1 januari 2024 is het dan zover: extra aflossingen op de studielening worden beter meegenomen bij het bepalen van de maximale hypotheek, schreef minister De Jonge woensdag aan de Tweede Kamer. Tot nog toe mogen banken alleen kijken naar de studieschuld bij afstuderen.

BKR-registratie

Er wordt al jaren gediscussieerd over de vraag of studenten hun studieschuld überhaupt wel moeten aanmelden bij het Bureau Kredietregistratie (BKR). Bij de invoering van het leenstelsel in 2015 was afgesproken dat dit niet verplicht werd.

Maar de kritiek zwol aan. Was het wel in het belang van studenten dat ze hun studieschuld konden verzwijgen? Als ze daardoor hun maandelijkse aflossing niet kunnen betalen, kunnen ze in de problemen komen. Onder meer de banken, het Nibud, de Autoriteit Financiële Markten en Vereniging Eigen Huis hebben er de afgelopen jaren voor gepleit om dit te veranderen, maar ze kregen telkens nul op het rekest, totdat het huidige – nu demissionaire – kabinet aantrad.

App

Hypotheekverstrekkers hebben intussen wel manieren gevonden om de studieschulden in te zien, bijvoorbeeld met een app waarmee ze bij DUO kunnen inloggen. Daar moeten oud-studenten dan wel toestemming voor geven. (HOP, HC)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl