Studentenraad wil verbreding studies

Wie in Delft studeert, zou naast een hoofdvak ook een bijvak moeten kiezen. Dat stelt de centrale studentenraad voor. In het major/minor-model dat de studentenraad in een discussiestuk opwerpt, mogen studenten zelf kiezen of zij naast hun hoofdvak (de major) ook nog een bijvak (de minor) doen.

Als het aan de studentenraad ligt hoeft de keuze van het bijvak zich niet te beperken tot het Delftse aanbod. Studenten zouden ook voor vakken in Leiden of Rotterdam kunnen kiezen, of zelfs voor de kunstacademie. Zo zou de Delftse studie aan breedte kunnen winnen, meent de raad, die met zijn stuk reageert op de onderwijsvisie die rector Wakker onlangs naar buiten bracht.

In Twente is het major/minor concept al volop in ontwikkeling, nadat rector Van Vught zich er vorig jaar een voorstander van betoonde. Studenten die in 1999 beginnen, krijgen er al mee te maken. De UT hoopt niet alleen betere ingenieurs af te leveren, maar ook meer scholieren te trekken, wanneer het studie-aanbod breder wordt.

De discussienota van de Delftse studentenraad pleit verder voor een sterkere uniformering van de propedeuse. Ook zouden docenten in de basisjaren vooral geselecteerd moeten worden op didactische vaardigheden, terwijl in de latere jaren vooral goede wetenschappers voor de collegezaal moeten staan. De raad is verder tegen een te ver doorgaande invoering van probleemgestuurd leren en projectonderwijs. Onderwerpen zouden zo te oppervlakkig behandeld worden.

In het major/minor-model dat de studentenraad in een discussiestuk opwerpt, mogen studenten zelf kiezen of zij naast hun hoofdvak (de major) ook nog een bijvak (de minor) doen. In concreto komt dat erop neer dat een student een deel van zijn keuzevakkenruimte kan gebruiken om zich te verdiepen in een ander vakgebied, bijvoorbeeld rechten of economie.