Ongecategoriseerd

Studenten ontwikkelen sportieve games

Voor het Computer Games Project ontwikkelden tweedejaars informatica-studenten games die uit-nodigen tot contact maken, samenwerken en bewegen.


In de hal van Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI) klinkt gelach en springen studenten met zijn drieën in de lucht. Anderen rennen heen en weer tussen tegels met QR-codes of trekken een sprint over een speelveld. Computergames zijn niet per definitie solistisch en passief. Binnen het tweedejaars Computer Games Project kregen studenten van coördinator dr.ir. Rafael Bidarra (EWI) de opdracht een game te maken waarmee een wachtende menigte zich kan vermaken. Na veertien weken ontwerp en ontwikkeling waren op 19 juni vier spelen klaar voor presentatie aan belangstellenden, en dat werden er alsmaar meer in de EWI-hal.


The Chase werd ontwikkeld voor mensen die zich vervelen bij een supermarkt. Met zijn drieën kunnen ze in een spel een winkelwagen besturen door naar links of rechts te buigen of te springen. Een Kinect neemt de beweging waar en bestuurt de game. Spelers moeten tijdens de razende gang upgrades en bonussen scoren, maar pallets soep en bier ontwijken.


Diezelfde uitnodigende simpelheid heeft TrapEm, een game waarbij spelers moeten proberen een ontsnapte boef op een plein zodanig in te perken dat hij weer achter de tralies verdwijnt.


Paintrix gebruikt smartphones als verfkwast. Het speelveld bestaat uit twee tegelvlakken met QR-codes. Daarnaast dienen drie QR-tegels als verfpot; wanneer spelers hier een kleur scannen krijgt de eerstvolgende tegel die ze scannen die kleur. Bedoeling om zo snel mogelijk een geometrisch patroon te vormen. Het competitie-element zorgt ervoor dat spelers echt rennen over het veld. Iets rustiger qua opzet is CampusWar waar spelers moeten samenwerken door in een gebouw een puzzel op te lossen. Lukt dat, dan heeft je groep het gebouw veroverd. Tot er een volgende groep komt die het beter doet. Het onderliggende doel is hier om mensen naar verschillende locaties te brengen en de campus te leren kennen.


Alle spellen koppelen de virtuele en de fysieke werkelijkheid, maar het best is het spel Paintrix daarin geslaagd, vindt coördinator Bidarra. Paintrix wint de competitie omdat ze een goede uitdaging en spanning hebben bereikt en omdat het spel weinig uitleg vergt. De First Penguin Award voor het team met een ambitie die groter bleek dan de capaciteiten gaat naar CampusWar, omdat hun spel niet helemaal gereed is. Het is de bedoeling om het spel na de zomer op de campus uit te brengen, mogelijk voor de Owee-week.


CampusWar en Paintrix Live zijn ontwikkeld voor Android en op Google play te vinden.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.