Studenten ontevreden over opheffing van vakgroep

De studenten reageren verbaasd.

Martijn Visser, zesdejaars werktuigbouw en vertegenwoordiger van de tientallen studenten die voor de vakgroep kozen: ,,Ik ben in Delft gaan studeren omdat de vakgroep microtechniek hier zat. En waarom laat je een vakgroep verdwijnen die mensen aflevert waar de industrie om schreeuwt? Het is bekend dat de meeste studenten hier vóór hun afstuderen een baan krijgen. Daarom schrok ik enorm van de brief van de dekaan dat we naar een andere vakgroep moesten switchen.”

Volgens decaan Klein Woud is het switchen ‘in het belang van de studenten zelf’. ,,Microtechniek wordt niet voortgezet met een hoogleraar. Het is een interessant vakgebied, maar kan makkelijk ingepast worden bij bijvoorbeeld meet- en regeltechniek. In verband met deze ontwikkeling kunnen we studenten niet garanderen dat ze over een jaar nog een goede begeleiding krijgen.”

Volgens de studenten had de aanpak van de faculteit een stuk diplomatieker gekund. Vierdejaars Pascal van Putten: ,,Je moet echt behoorlijk tussen de regels doorlezen om te weten dat de dekaan alleen maar een advies geeft, en dat het niet verplicht is.”

Volgens Klein Woud is de brief ‘geen dictaat’. De studenten die al voor de vakgroep kozen, kunnen alsnog doorgaan. Nieuwe studenten worden niet meer toegelaten. (P.R.)

Paul Rutten

Na een reorganisatie van de faculteit Werktuigbouw is er straks geen plaats meer voor een hoogleraar microtechniek. Studenten die wel voor de vakgroep hadden gekozen, maar nog niet zijn begonnen is dringend geadviseerd van vakgroep te veranderen. De studenten reageren verbaasd.

Paul Rutten