Studenten onderzoeken goed en goedkoop wonen in Delft

Het idee voor dit onderzoek komt niet voort uit woningnood. De Voogd, die de plannen bekendmaakte bij de plaatsing van een brugdeel aan de Balthasar van der Polweg, is alleen benieuwd of de zesduizend studenten die buiten Delft wonen dat op vrijwillige basis doen. ,,Stel dat we woningen kunnen aanbieden van 250 gulden per maand, of dat we stelselmatig alle eerstejaars woonruimte kunnen bieden, misschien komen dan wel veel meer mensen naar Delft.”

Waar de nieuwe woningen komen te staan hangt af van de onderzoeksresultaten. De Voogd: ,,De studenten wonen zelf het liefst in het centrum. De tweede keus is de campus. Het ligt voor de hand te denken aan de oude TU-gebouwen. Die liggen daar precies tussen in.” Het onderzoek zal zeker dit najaar nog van start gaan, meldt de collegevoorzitter. Eén dezer dagen komen studenten en docenten bouwkunde bij hem met een voorstel. (J.O.)

Joyce Ouwerkerk

Collegevoorzitter De Voogd kondigde afgelopen donderdag aan te willen onderzoeken welke eisen studenten stellen aan hun woningen. Ook wil hij weten of het wonen nog goedkoper kan dan de nieuwe huisvesting aan de Balthasar van der Polweg. Het onderzoek wordt uitgevoerd door studenten en docenten van de faculteit Bouwkunde.

Joyce Ouwerkerk