Studenten met beperking lopen geld mis

Veel gemeenten bieden nog steeds slechte informatie over de studietoeslag voor studenten met een beperking. Aanvragers krijgen niet altijd de financiële steun waar ze recht op hebben.

Studenten die vanwege hun beperking niet kunnen werken naast hun studie, hebben recht op studietoeslag. Dat bedrag kan oplopen tot ruim driehonderd euro per maand. Maar die toeslag aanvragen is nog niet zo gemakkelijk. Twee op de drie gemeenten informeren de studenten onvoldoende: op hun website is weinig of niets te vinden over de toeslag, blijkt uit onderzoek van Ieder(in), een belangenorganisatie voor mensen met een beperking. Soms geven ze zelfs onjuiste informatie.

Sinds vorig jaar is de informatievoorziening volgens de onderzoekers wel verbeterd. Nu hebben 123 van de in totaal 342 gemeenten hun informatie op orde. Vorig jaar waren het er 63. (HOP, PvT)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl