Studenten krijgen tientje meer beurs

Voor het eerst sinds jaren wordt de basisbeurs weer verhoogd. Studenten krijgen er vanaf 1 januari een tientje per maand bij.

Met de verhoging lost minister Hermans een oude belofte in, die begin jaren negentig al is vastgelegd in de wet. Toen werd er flink bezuinigd op de basisbeurs. Tegelijkertijd werd de hoogte van de basisbeurs tot 1 januari 1999 ‘bevroren’. Daarna zou de minister weer rekening houden met de inflatie. En dat is wat Hermans nu doet.

Voortaan loopt de hoogte van de basisbeurs weer mee met de jaarlijkse indexering. Bedraagt de inflatie twee procent, dan wordt de basisbeurs als compensatie met twee procent verhoogd. Deze afspraak levert studenten komend jaar 120 gulden, ofwel een tientje per maand op. De maatregel kost minister Hermans 38 miljoen gulden.

Een uitwonende student krijgt na de jaarwisseling 435 gulden per maand. Dat is nog altijd geen vetpot in vergelijking met 1991. Toen kregen uitwonenden nog 570 gulden per maand. (HOP/MtW)