Student eist vrijstelling voor bijna gehele studie

Met 144 hbo-studiepunten op zak vraagt een student om een vrijstelling. Als hbo’er wil hij aan de Universiteit Leiden direct met zijn eindscriptie aan de bachelor bestuurskunde beginnen, maar dat ziet de universiteit niet zitten. De rechter ook niet.

De wet spreekt van ‘bachelorniveau’, zegt de student. Dus wat maakt het uit of je de studiepunten aan een hogeschool of aan een universiteit behaalt? Hij brengt 144 hbo-studiepunten in die hij heeft verzameld aan verschillende hogescholen. Dat staat volgens hem gelijk aan bijna de hele universitaire opleiding bestuurskunde van de Universiteit Leiden.

Als het aan de student ligt, begint hij meteen aan zijn scriptie. Daarmee kan hij naar eigen zeggen aantonen dat hij over ‘academisch werk- en denkniveau’ beschikt.

Raad van State

Dat gaat de examencommissie van de opleiding bestuurskunde te snel. Die vindt dat er wel degelijk een niveauverschil is tussen hbo en wo. En daarin krijgt de commissie gelijk van het college van beroep voor de examens van de Universiteit Leiden.

Ook bij de Raad van State vangt de student bot. De rechters behandelen de zaak niet inhoudelijk en willen niet ingaan op het niveauverschil. Wat ze wel zeggen: bij bestuurskunde mag een student sowieso nooit meer dan dertig studiepunten aan vrijstellingen aanvragen. (HOP, OL)