sTUDelta is terug!

Is het de uitdagende coverfoto, de speelse opmaak van sommige artikelen of de sprankelende nieuwe kleur die opvalt? Aan veel dingen is te zien dat deze editie van de universiteitskrant geen reguliere Delta is. Het is de sTUDelta, gemaakt door studenten, voor studenten.

De afgelopen weken heeft een team van vijftien Nederlandse en internationale studenten hard gewerkt aan artikelen, interviews, foto’s en striptekeningen. Tijdens de wekelijkse vergaderingen is driftig gebrainstormd over wat er werkelijk speelt onder de studenten van de TU Delft en waarover zij graag lezen in hun universiteitskrant. Ondersteund door de professionele Delta-redactie zijn al deze ideeën vervolgens uitgewerkt. Artikelen zijn geschreven, interviews en verschillende fotosessies hebben plaatsgevonden. Het resultaat van al deze werkzaamheden is te zien in deze sTUDelta 18.
Dit is de tweede keer dat de Delta een editie uitbrengt die volledig door studenten is gemaakt. Net als vorig jaar zijn alle artikelen door studenten geschreven. Dit jaar is er meer gevarieerd met de opmaak van de krant en maken ook fotografen en een striptekenaar deel uit van het studententeam.
In de sTUDelta staan meer Engelstalige artikelen dan gewoonlijk. Een sTUDelta is namelijk voor alle studenten. Nederlandse en Engelse artikelen staan door elkaar zodat iedereen de gehele krant kan doorbladeren. Verder zijn er dit jaar voor het eerst vertaalde samenvattingen van zowel de Engelstalige als de Nederlandstalige artikelen te vinden op elke pagina.
De inhoud van de sTUDelta biedt voor elk wat wils. Voor de zwevende kiezer een overzicht van de politieke verkiezingsprogramma’s, speciaal over het onderwijs. Voor degenen die deze zomer in Nederland zijn veel tips over zonnige activiteiten. Ook interviews met inspirerende professoren, artikelen over Duwo, goochelen, raketlanceringen en uiteraard studentenprojecten ontbreken niet.  Behalve serieuze artikelen zijn er columns over studentenzaken, opiniestukken over traditionele man/vrouw verhoudingen en delen mannen en vrouwen hun ervaringen op het gebied van uitgaan in een technische universiteitsstad. Het is te veel om hier op te noemen, dus sla deze pagina om en laat je verrassen.

Mariska van der Boon
Hoofdredacteur
sTUDelta Nederlandse pagina’s

TU Delft will receive €1,950,000 from the Ministry of Education, Culture and Science to fund a new teaching program called ‘Challent’ for gifted BSc students. Challent is an integral part of TU Delft’s international ambitions: the university expects that this new initiative will make it more attractive to top students and researchers from around the world. It is expected that
between 5 and 7% of the students following BSc courses at TU Delft will participate in the Challent program, which consists of one part linked to the students’ own degree courses, and a general part. The latter aims to develop the students’ academic skills and personality, to inculcate in them a wider vision of their studies and to develop their leadership and entrepreneurship abilities. Building up a community of gifted students and their mentors is another important objective of the program. The gifted students from the various courses will be brought together for example to perform multidisciplinary research in collaboration with public and private parties.

Mariska van der Boon
Hoofdredacteur