‘Strijden voor identiteit’

Peter Plugers werkt meer dan twaalf jaar bij Geodesie. ,,Ik heb me altijd beziggehouden met medezeggenschap en zo. Het heeft mijn interesse om daar naast mijn werk mee bezig te zijn. Ik vind het argument ‘geen tijd’ dat je vaak hoort niet zo belangrijk.”

De gereformeerde Plugers vindt het logisch om lid van een vakbond te zijn en koos gezien zijn achtergrond voor de christelijke CFO. ,,Ik ben het niet altijd met ze eens, maar we krijgen ruimte om over standpunten te discussiëren.”

Wat is het verschil tussen de vakbonden? ,,Die verschillen zijn in de praktijk erg klein. Maar het stemmen is wel belangrijk om onze achterban aan te tonen.”

Plugers voelt zich niet belemmerd door de vakbondslijn. ,,We kunnen toch per onderdeel heel specifieke problemen aanpakken. Zo is op Geodesie de impact van de clustering nog niet echt duidelijk. We zullen wel veel meer uitwisseling van studenten en personeel krijgen. Maar voorlopig merk je er nog niet zoveel van.”

Plugers is van plan de komende periode voor een aantal zaken te vechten: ,,Ik wil strijden voor een stukje identiteit op deze faculteit. En voor een stuk openheid van zaken van het management. Als die openheid niet tot stand kan komen, dan denk ik dat we maar beter kunnen ophouden met al die commissies en organen. Dan kunnen we net zo goed gewoon gaan werken. Maar voorlopig heb ik de vechtlust nog.”