Stip pakt twee zetels in gemeenteraad

De studentenpartij Stip heeft bij de gemeenteraadsverkiezingen van gisteren een tweede zetel weten te bemachtigen. WinstOm negen uur luidde de prognose tijdens de verkiezingsbijeenkomst in theater de Veste nog drie studentenzetels ten opzichte van de huidige een zetel.

De prognose bleek iets te optimistisch; even na tien uur gisteravond maakte de burgervader van Delft bekend dat de studenten twee van de 37 zetels in de raad mogen bezetten. De opkomst in Delft was met 58 procent nagenoeg gelijk aan het landelijk gemiddelde.

De Partij van de Arbeid blijft de grootste partij in de gemeenteraad, en kwam met een winst van drie zetels op een totaal van tien zetels. De VVD boekte lichte winst, maar niet zoals verwacht, D66 verloor dramatisch en ging van zes naar drie zetels.

De uitslagen van de verkiezingen lieten lang op zich wachten. Pas na twee-en-een-half uur werd de uitslag bekend gemaakt, ondanks het feit dat er in Delft elektronisch gestemd werd. (LdV/HO)

Winst

Om negen uur luidde de prognose tijdens de verkiezingsbijeenkomst in theater de Veste nog drie studentenzetels ten opzichte van de huidige een zetel. Op dat moment waren echter nog maar acht van de 52 stembureaus geteld. Niettemin klonk toen het gejuich in de zaal bijna net zo hard als bij de mededeling dat de Centrumdemocraten hun twee zetels in Delft zouden kwijtraken.