Na afgelopen zaterdag mogen we ons daadwerkelijk de Durban Dudes noemen. Om 9:35 stijgen we op met een Kulula-vlucht naar King Shaka Airport. Gek genoeg waren de veiligheidinstructies van Kulala een ware attractie.
Uitspraken als ‘in case of a landing in open water the light on your vest will only make it easier for the sharks to find you’ maken gedachten aan een eventueel einde van ons leven een stuk draaglijker.
Gelukkig landen we veilig en mogen we daadwerkelijk aan een echt gevaarlijke onderneming beginnen. Links rijden. In Zuid-Afrika. Bij navraag blijkt dat voorrangsregels en inhaalregels hier geheel ontbreken, dus ‘challenge accepted’. Rik Gijsman krijgt de eer om ons van het vliegveld naar onze accommodatie te loodsen en slaagt met verve.
We staan tegenwoordig niet meer van zoveel te kijken, maar ook op zaterdagmiddag is er iemand van WSP bereid om ons op te vangen en rond te leiden op kantoor en in de stad. In een email had hij het al over een ‘war-room’ die we konden claimen op kantoor. De rondleiding en informatie over Durban zelf wordt de ‘debrief’ genoemd. Al snel genoeg hebben we door dat mr. Leach een doorgewinterde oud-militair is. In een paar uur tijd krijgen we de mooiste verhalen van zijn tijd als militair en ingenieur te horen. Tegenwoordig salueren we mr. Leach als we hem tegenkomen en worden vragen beantwoord met ‘sir, yes, sir!’.
De Wishing Well Lodge waar we verblijven is een waar paradijs. Afijn, een zwaarbeveiligd compound-paradijs, maar daar merk je van binnen natuurlijk niks van. Na de wervelwind van bieren en braaien afgelopen week is dit een plek waar we even goed kunnen aarden. Het huis is uitgerust met een buitenkeuken en een grote tv. We beginnen gezamenlijk aan de serie ‘The Blacklist’, koken/braaien lekker onze eigen maaltijden, skypen met onze wederhelften en blijven in shape met zo nu en dan een rondje ‘core stability’.
Maandag was D-Day voor ons project en de spanning in de groep was goed te voelen. Niet helemaal terecht. We worden ontvangen bij TNPA, Transnet National Port Authority, en we spreken onze opdracht een keer goed door met onze opdrachtgevers. Ze gaven ons alle ruimte om zelf onze ambities voor de opdracht uit te spreken en zo hebben we de focus van het project nog kunnen verleggen van pure ‘Port Planning’ naar een meer Engineering-gerichte opdracht. Op dinsdag brengen we een bezoek aan de Durban Dig-Out Port site, waar onze haven komt te liggen, en de huidige haven van Durban.
De eerste kantoordagen in Durban liggen nu alweer achter ons, en met een paar strakke deadlines hebben we voor het eind van de week een volledige analyse op papier staan. Zo kunnen we gerust het weekend tegemoet waarin we een bezoek brengen aan Hluhluwe National Park (spreek uit Sjloesjloewie) voor de grote Big-5-Bingo. Beter is de Luipaard-god ons goed gezind…
Rick de Koning
Comments are closed.