Steun voor studerende moeders

Het Steunpunt Studerende Moeders krijgt van onderwijsminister Plasterk honderdduizend euro. Reden is dat voor veel alleenstaande jonge vrouwen een kind het einde van hun studie betekent.

Het steunpunt, dat studerende ouders helpt met het combineren van stusdie en gezin, is blij met de erkenning. “Maar het zet geen zoden aan de dijk”, aldus oprichter Annemiek de Jong.

Dat hulp van een expertisecentrum als het Steunpunt Studerende Moeders nodig is, blijkt uit de slaagcijfers van studenten die een eenoudertoeslag krijgen. Een groot deel van hen – meestal moeders – verlaat de universiteit (43 procent) of hogeschool (24 procent) zonder een diploma.

De Jong is ‘heel blij’ met de subsidie van Plasterk – vijftigduizend euro voor 2009 en 2010. “Voor het eerst heb ik het gevoel dat de minister het probleem echt erkent. De afgelopen drie jaar heb ik dit werk geheel vrijwillig gedaan. Nu kan ik een werkruimte regelen en de taken verdelen.”

De Jong had echter liever gezien dat het ministerie haar wat werk uit de handen had genomen. “Er moeten landelijke regelingen worden getroffen. Alleenstaande studerende moeders zijn nu afhankelijk van de bereidheid van de instellingen”.

Volgens haar is er geen enkele hogeschool of universiteit die een speciale regeling heeft voor alleenstaande studerende ouders, zoals die er wel is voor topsporters.

Het aantal studenten dat één of meer kinderen heeft, is niet bekend. Wel zijn er cijfers over het aantal studenten dat een eenoudertoeslag ontvangt van de IB-groep. Aan de universiteiten zijn het er dit jaar 210 (0,2 procent), in het hbo 1723 studenten (0,8 procent).

Volgens De Jong is dat ‘het topje van de ijsberg’. Studerende ouders met partners, of alleenstaande ouders die in deeltijd studeren, komen niet in de statistieken voor.

‘Pompen of verzuipen’ is het thema van het lustrumsymposium van studievereniging ‘Practische Studie’ van civiele techniek. De vereniging gaat haar 115e jaar in met een congres over de strijd tegen het water en de zorg voor de natuur. Op 27 november spreken in de aula onder anderen prof.dr. Cees Veerman (voorzitter Deltacommissie), waterbouwkundige prof.dr.ir. Han Vrijling (CiTG) en drs. A.J. Koppejan, Tweede Kamerlid voor het CDA.

www.ps.tudelft.nl