‘Steekvlammen bij woofen levensgevaarlijk’

Studenten hebben in de Delftse Hout een grote steekvlam veroorzaakt door bier op brandend frituurvet te gooien. Er is geen proces-verbaal opgemaakt.

Een wijkagent twitterde vorige week dat studenten in de Delftse Hout aan het ‘woofen’ waren. Daarbij wordt frituurvet in brand gestoken, waarna er bier of water op wordt gegooid en er een metershoge steekvlam ontstaat.

De agent zag het vuur in de Delftse Hout tijdens een surveillance, maar eenmaal ter plekke trof de agent een groep jongeren. Omdat het daardoor lastig was te bepalen wie het feit had gepleegd, is er geen proces-verbaal opgemaakt.

In de algemene plaatselijke verordening van Delft is het stoken van vuur in de open lucht verboden. Bovendien meldt een bord bij binnenkomst in de Delftse Hout wat wel en niet mag. Op overtreding van het verbod staat een boete of een celstraf van maximaal twee maanden.

Open vuur voor koken, bakken en braden mag alleen als het geen gevaar of overlast oplevert. En woofen is volgens de politie ‘levensgevaarlijk’, zeker als er wind staat. Er is volgens de Veiligheidsregio Haaglanden niet alleen risico op brandwonden, er is ook gevaar voor de natuur.

Wat de politie er tegen doet? “Bij mooi weer met paarden surveilleren in onder meer de Delftse Hout”, zegt politiewoordvoerder Cor Spruijt. Ook wijkagenten, bikers en toezichthouders van de gemeente surveilleren in Delft.

Het AD schrijft op zijn website dat er sprake is van een ‘hype’ onder Delftse studenten. Op YouTube waren twee filmpjes te vinden waarop in Delft mensen woofen. Eentje was in oktober 2011 al op internet gezet, de ander zou volgens de krant zijn opgenomen bij een studentenhuis waar spelers van de studentenvoetbalvereniging S.V.V.V. Taurus wonen. Beide filmpjes zijn inmiddels van YouTube verwijderd.

Victor Mensink, commissaris extern van Taurus, zou niet van een hype onder Delftse studenten willen spreken. “Ik denk dat mensen het overal wel leuk vinden. Voor zover ik weet is het niet zo heel erg bekend. Misschien dat het bij een barbecue wel eens gebeurt, maar er is niemand die zegt: ‘Laten we binnenkort eens gaan woofen’.”

Bovendien kwam het filmpje dat via het trefwoord ‘Taurus’ werd gevonden volgens Mensink uit 2008. “Misschien is het komkommertijd en worden er daarom maar filmpjes uit 2008 en 2011 bij gezocht. Voor de rest heeft het niks met Taurus te maken.”

Ook volgens politiewoordvoerder Spruijt is er geen sprake van een hype. “Absoluut niet. Het is een keer gebeurd. We hebben hier verder geen meldingen over gehad.” De brandweer is er niet voor uitgerukt, meldt de Veiligheidsregio Haaglanden.