Staatssecretaris checkt het zelf

Staatssecretaris Zijlstra van hoger onderwijs gaat zelf controleren of de informatievoorziening over baankans en startsalaris van hbo- en wo-studies verbeterd moet worden. Dat zegde hij maandag toe in een debat met de Tweede Kamer.

Zijlstra stelde in eerste instantie dat de informatie die aankomend studenten kunnen opzoeken over opleidingen in orde was. Hij zou er wel voor zorgen dat de beschikbare informatie op studiekeuze123 ook nog naar instelling zal worden uitgesplitst.

Maar volgens VVD-kamerlid Anne-Wil Lucas is de bestaande informatie bij veel opleidingen te mager. “De kwaliteit van de informatie is heel wisselend en het is de vraag of de voorgespiegelde perspectieven wel relevant zijn”, zei Lucas. Ze nodigde de staatssecretaris uit vooral zelf eens te gaan kijken. Hij beloofde dat te doen en te kijken of er verbeteringen nodig zijn.

Wees eerlijk: weet jij precies wat er per maand inkomt en hoeveel eruit gaat? Terrasje hier, paar nieuwe sokken daar en kijk, de buurtsuper heeft een zak geweldige chocola in de aanbieding. Ongemerkt glipt het geld je portemonnee uit. Houd voor de gein eens een huishoudboekje bij en… schrik niet.

Recycle
 ‘Tuurlijk, een H&M’etje is leuk en heel betaalbaar. Maar heb je er ooit wel eens aan gedacht om tweedehands te kopen? Echt, de kringloop wordt onderschat. Je vindt er de geweldigste spullen voor je kamer en bij sommige vestigingen fantastische (merk)kleding. Hetzelfde geldt voor Marktplaats, waar je de duurste merken voor een prikkie op de kop tikt. Dit alles doe je natuurlijk pas nadat je eerst grondig de schuren en zolders van oma’s, ouders en andere bekenden hebt doorgespit.

Ruilen voorkomt huilen
Voor een gratis nieuwe garderobe hoef je niet te bedelen bij je ouders of een rijke vent of vrouw aan de haak te slaan. Wissel van kleding met een huisgenoot of vrienden. Bespaart je de dankbaarheid en het levert combinaties op die je zelf nooit had kunnen bedenken.

Geen cent teveel hoor
Er is een reden dat heel Nederland op zaterdag boodschappen doet. Het is even plannen, maar eens per week shoppen is een stuk goedkoper dan elke dag iets halen. Je komt minder vaak in de verleiding om meer te kopen dan je nodig hebt, en kookt gemakkelijker vooruit. En dat scheelt. Wist je trouwens dat een ontbijtje thuis je gemiddeld € 0,50 kost, lunch € 1,30, een warme maaltijd € 2,44 en een tussendoortje € 1,86? Voor vrouwen ligt dat nog net een paar cent lager. Hoezo, ik kom niet uit met mijn studiefinanciering?

Beste bijbaantjesAls academicus heb je geen tijd om dertig uur per week bij te klussen. Dus doe het efficiënt: word hostess. Vakantie vieren tot het je neus uitkomt en je wordt er nog voor betaald ook. Werkt op kleinere schaal ook goed: ga flyeren op concerten – kun je meteen gratis naar binnen. Nu.nl schrijft trouwens dat bijles geven ook bijzonder lucratief kan zijn. Ouders hebben wat over voor de scholing van hun kroost, en tellen zo tien tot dertig euro per uur neer. Doe jij nog eens iets nuttigs met je kennis. Dat het met zwart werken in de horeca ook lekker cashen is, kun je zelf wel bedenken. Maar het rijkst word je als buschauffeur, schrijft Punt, het blad van hogeschool Avans. Moet je wel eerst je groot rijbewijs halen…

Net als Cameron Diaz‘The Holiday’ gezien? Laat je inspireren! Ruil van huis met een student in een ander land. Kost je alleen een ticket en het levert je behalve een supergoedkope vakantie, misschien wel de liefde van je leven op.
woningruil.startpagina.nl

Bezuinig op je exIs jouw kamerhuur exclusief gas, licht en water? Dan kun je enorm besparen op wassen (koud en op nachtstroom), douchen (kort) en verwarming (zo min mogelijk).
www.nibud.nl

Op de bonEen dagje naar de sauna, een attractiepark of gewoon een middag shoppen. Voor werkelijk álles kun je kortingsbonnen downloaden. Ga dus nooit op pad zonder gesurft te hebben. Dat je dit alles nóóit betaalt met creditcards of leningen hoeven we er natuurlijk niet bij te zeggen. Toch?