Wetenschap

Spot the differences

After years of intense effort, an international team led by TU Delft scientists has sequenced the full genome of a yeast strain. But why?

Beer, wine, medicines, chemical building blocks… the list of products made with the help of yeast seems endless. No wonder that yeast was the first non-bacterial species of which the genome was fully sequenced in 1996 as part of the genome project.

Since the 1996 reference strain (Saccharomyces cerevisiae S288C) was sequenced, dozens of other strains have followed suit – cheaply and quickly –over the past few years, thanks to quickly evolving DNA sequencing technologies.

What’s so special then about strain CEN.PK113-7D, the strain sequenced by TU Delft researchers? Well, since 1996, not many strains have been sequenced as thoroughly as this one.

“We weren’t tightfisted when it came to sequencing S. cerevisiae CEN.PK113-7D,” says TU Delft biotechnologist, Jean-Marc Daran, one of the lead scientists who spent several years on this project. Together with Dutch colleagues, including from DSM, and scientists from Germany, America and Sweden, Daran published the sequence this week in the journal ‘Microbial Cell Factories’.

Although all yeast strains highly resemble one another genetically – much more so than for instance different strains of E.coli bacteria do – there are very subtle differences that have an impact on their metabolism, such as single-nucleotide variations.

By comparing their newly sequenced CEN.PK113-7D strain, a strain which is widely used as a model for industrial biotechnology, with the 1996 reference strain, Daran and his colleagues believe they can now better search for these little, yet important, genetic variations. In this search they collaborate with the Delft Bioinformatics Lab (EEMCS faculty). “This kind of collaboration will become more and more important,” Daran confirms.

The team’s sequencing work is already proving beneficial: with the complete genome at hand, the researchers discovered that their yeast was capable of producing vitamin H, whereas the microorganism normally has to be fed with this expensive vitamin in order to grow. “This is a genetic feature,” Daran says, “that might be economically highly relevant in large-scale industrial fermentations.”

René Steiger, programmeur van Westerpop, heeft wel een heel ongebruikelijke graadmeter voor de muzikaliteit van Delftse studenten. Oké, als programmeur ziet hij veel bandjes langskomen die geheel of gedeeltelijk bestaan uit studenten. Vorig jaar nog ging Kings Crossing er met de prijs vandoor, een band die bijna helemaal uit studenten bestond. Het jaar daarvoor gold hetzelfde voor Flying Tigers. En in 2000 won de (studenten)band Incense de bokaal, wat een opmaat vormde naar de Grote Prijs van Nederland.

Maar Steiger ziet studenten in het dagelijks leven van heel dichtbij. En juist daardoor weet hij dat het wel goed zit met de toevoer van muzikanten voor de bokaal: “In mijn werk bij Duwo kom ik als opzichter dagelijks bij studenten op de bekendste complexen in Delft. Ik zie al jaren een toename van muziekinstrumenten op studentenkamers. Dat is een graadmeter dat het goed is gesteld met het aantal muzikanten dat studeert aan de TU.”

De Peter Tetteroo Bokaal wordt jaarlijks voorafgaand aan het festival Westerpop uitgereikt. Vijf talentvolle acts mogen optreden op het grote podium van Westerpop, dat dit jaar op 26 en 27 augustus plaatsvindt. Een jury kiest diezelfde avond nog een winnaar.

Inschrijven voor de bokaal is nog mogelijk tot 1 mei. Steiger heeft al ‘enkele tientallen’ aanmeldingen binnen. Jaarlijks zijn er volgens hem tussen de 50 en 75 inzendingen.

Daar zitten altijd bands en acts van studenten bij. Maar of ook dit jaar weer TU-studenten zullen meedingen naar de stimuleringsprijs kan Steiger niet zeggen. “Na 1 mei kunnen wij pas de definitieve inzendingen beoordelen. Dan wordt er door de luistercommissie een selectie gemaakt.”

Natuurlijk gaat het bij de selectie om kwaliteit, maar wie kan zich eigenlijk opgeven voor de wedstrijd? Steiger vertelt dat hij zoekt naar singer-songwriters/muzikanten en bandjes, van wie het repertoire voor het grootste deel bestaat uit eigen songs. “Alle (pop)stijlen zijn welkom. De selectiecommissie bestaat uit drie leden, met een grote affiniteit met muziek. De competitie op 26 augustus wordt vervolgens beoordeeld door een professionele jury.”

De prijs die de winnaar krijgt, is gericht op de toekomst. De organisatie van Westerpop maakt samen met de band een ‘ondernemersplan’. “Daarin wordt opgenomen wat de band het liefst aan ambities wil realiseren en in welke volgorde. Het is een uniek concept, waarbij ondersteuning in expertise en geld mogelijk is. Het traject wordt afgesloten met een concert op de opening van de hoofddag van Westerpop het jaar erop.” Niet mis, aangezien op dat festival in de regel zeventienduizend mensen af komen.

Dat het daarna heel goed kan gaan, bewijst volgens Steiger de band F, de winnaar uit 2008. “Die wordt momenteel veel op 3FM gedraaid en was een aantal weken geleden bij De Wereld Draait Door.”

Maar ook muzikanten die naast de bokaal grijpen, staan niet met lege handen. Ieder jaar wordt er met de vijf genomineerden een cd gemaakt, waarvoor ieder twee nummers mag aanleveren. Dat album wordt gratis onder het Westerpoppubliek uitgedeeld en de schijfjes gaan ook naar de muziekindustrie.

De line up voor Westerpop 2011 wordt op 13 juni bekend gemaakt. Wil je je inschrijven voor de Peter Tetteroo Bokaal, kijk op de website.
www.westerpop.nl