In the sportlight: Vashish Gajadhar Sukul

Gewicht: 73 kilo
Geboortejaar: 1993
Studie: technische natuurkunde
Sport: schaken (bij DSC- Delftsche Schaak Club en Prometheus)
Andere sporten: voorheen vechtsport en voetbal (in Suriname)

Hoe begonnen?
“Spelenderwijs leerde ik dammen van mijn oom.

Toen hij ging schaken heeft hij mij dat ook geleerd. Kort daarna ben ik lid geworden van een schaakvereniging in
Suriname.”

Hoeveel tijd besteed je aan schaken?
“In het begin zo’n dertig, nu vijftien uur aan studie en wedstrijden. Op internet oefen ik met het programma Tacticstrainer en ik duik vaak in de schaakstudieboeken.”

Wat is je niveau?
“B-klasse, dat zit tussen beginners en gevorderden in.”

Wat zijn de belangrijkste
vaardigheden?

“Je moet mentaal en fysiek goed voorbereid zijn. En verschillende openingen bestuderen voor een wedstrijd.”

Sterke punten?
“Goed in positioneel spel en strategie.”

Zwakke punten?

“Tactiek.”

Hoogtepunten/ prijzen?

“Mijn promotie naar de B-klasse in de interne competitie van DSC, vorig seizoen. Plus de elfde plaats die ik daarin haalde, in een deelnemersveld van ongeveer veertig schakers.”

Waarom raad je anderen aan te gaan schaken?

“Vanwege het psychologische aspect, hoe je je tegenstander kan vernederen zonder woorden te gebruiken.”

Waarom ben je lid van DSC en Prometheus?

“Die spelen allebei in het DuWo Denksportcentrum. Dat is lekker dichtbij, zowel van huis als van de TU. DSC is een heel gevarieerde vereniging, met Nederlandse en buitenlandse studenten.”

Ambities?

“Mijn ELO-rating dit jaar opvoeren naar minimaal 1750. Dat is nu 1597. En kampioen worden van de B-klasse, maar dat is minder reëel.”

Ergens een hekel aan?

“Ik vind het niet prettig als mijn tegenstander gaat zitten eten of mompelen als ik aan zet ben.”

Bijzonderheden?

“Bij DSC ben ik schaaktrainer bij de jeugd. Ik verzorg ‘stap 1’, voor beginners.”