Sport – Delta 17

Voor de hoogste damesploeg van DSHC was het zondag een spannende dag. De hockeycoryfeeën van het corps waren als zekere nummer twee al enkele weken verzekerd van promotie naar de eerste klasse.

De absolute kers op de taart zou natuurlijk het afdelingskampioenschap zijn. Geen onrealistische gedachte, want het verschil met lijstaanvoerder De Pelikaan bedroeg voor aanvang van de laatste competitiedag slechts twee punten en de Roosendaalse vrouwen stond een zware uitwedstrijd tegen de nummer drie, Warande, te wachten. Zelf had DSHC op eigen terrein weinig moeite met laagvlieger Rapide. De 5-0 eindscore stond halverwege al op het bord. “Eén minuut voor tijd hoorden we van onze coach dat De Pelikaan verloren had en wij dus kampioen waren”, vertelt Minke Albers. “Hij wist al eerder dat ze achter stonden, maar wilde onze concentratie niet verstoren. Het was echt fantastisch. Er was champagne en er waren speciale T-shirts bedrukt. Na een triomftocht op de rondvaartboot hebben we een groot feest gevierd”, aldus de nog hese aanvoerster een dag na de wedstrijd.

Een dag eerder gingen enkele wielrenners van WTOS de strijd aan in een koers in het Belgische Callenelle. Een omloop van vijf kilometer met onder anderen ruim honderd Belgische en Franse coureurs aan de start. Toen er na een kilometer of vijftien vier man vandoor gingen, besloten Rob Lokate en Dirk Jonker daar met twee anderen naartoe te rijden. De Delftse coureurs reden zo’n zestig kilometer mee in de kopgroep. Anderhalve ronde voor het einde sloot ook ‘Cowboy’ Lennart Weerts van WTOS zich na een lange achtervolging aan. “Hij wist op dat moment niet meer wat te doen”, aldus clubgenoot Erik Altena. “Daarom besloot hij op kop van de groep het tempo omhoog te trekken.” Het gezelschap viel uiteen en Lokate profiteerde. “Er reden nog twee renners voor hem en hij ging erop en erover.” Lokate leek de koers te gaan winnen, maar doordat de jurywagen niet genoeg afstand hield bij een 250 meter voor de finishlijn geparkeerde ambulance moest de Delftse student in de remmen. Zo werd hij op de valreep door een van de achtervolgers gepasseerd.

Een week eerder maakte de Delftse afvaardiging op het Groot Nederlands Studenten Kampioenschap in Eindhoven weinig indruk. De TU-ploeg eindigde overall als achtste van de dertien deelnemende universiteiten en hogescholen. De enige tak van sport die Delft wist te winnen was badminton.