sport

Het is ook al weer heel lang geleden dat we iets hoorden van Taura, de damestak van studentenvoetbalvereniging Taurus. Het team is al anderhalf jaar aan het voetballen, maar wacht nog steeds op de eerste zege. ,,Toch worden we steeds beter”, meent aanvoerster Anke Matijssen. Er werden dit seizoen tot op heden een stuk of negen competitieduels afgewerkt die allen tot verlies leidden. Maar volgens Matijssen zit er wel degelijk een stijgende lijn in, ondanks de 12-0 nederlaag in de laatst gespeelde wedstrijd. ,,Iedereen is nog steeds enthousiast en vol goede moed. We hebben bovendien een heel gezellig team. De lol is voor ons ook heel belangrijk.” Mochten de dames een keer winnen, dan kunnen ze hun lol helemaal op: ,,Dan zullen we wel flink gaan feesten”, aldus de optimistische aanvoerster.

De Delftse studentenhockeyers doen het goed, de laatste tijd. De mannen van DSHC speelden vorige week gelijk tegen Leonidas. Zondag werd het Rotterdamse Victoria op het sportcentrum met 1-0 verslagen. Dat waren dezelfde cijfers waarmee de vrouwen even tevoren Overbos versloegen. De mannen van Dopie hadden zondag een bijzonder goede dag. Zelf versloegen ze in Leiden de gelijknamige club met 6-2. De stadgenoten van Hudito hielpen de studenten een handje door medekoploper Cartouche met 2-1 te kloppen. Ook de nummer drie, Geel Zwart, verspeelde punten door gelijk te spelen tegen Rosmalen. Dat moet eenvrolijke Sinterklaasavond geweest zijn voor de Dopieanen.

Tot slot: Voor de Batavierenrace, de jaarlijkse estafetteloop van Nijmegen naar Enschede, kunnen zich nog enkele teams inschrijven. Thema van het feest na afloop, in de nacht voor koninginnedag, is: oranje. Ook de koningin ontbreekt niet en zal getuige zijn van de ‘bruisende studentenmassa’, wordt in het persbericht beloofd. Misschien loopt de kroonprins ook wel mee. Je weet het niet.

Tijd niks van Paal Centraal gehoord. Toch gaat het goed met de dames en heren korfballers van de TU. Het ledenaantal liep zelfs op tot rond de vijftig. Niettemin kan de club slechts met twee achttallen aan de competitie meedoen omdat een groot deel van de leden alleen maar komt trainen en competitie blijft spelen bij moeders thuis. Het eerste team, in de competitie spelend onder de naam Excelsior PC1, sloot het eerste deel van de veldcompetitie af met vier nederlagen en twee overwinningen. In de zaalcompetitie promoveerde PC1 vorig seizoen van de hoogste ‘breedtesportklasse’ naar de laagste ‘wedstrijdsportklasse’. ,,Ons doel vooraf was om ons te handhaven op dit niveau”, legt woordvoerder Andrys Posthuma uit. ,,Maar het gaat beter dan verwacht.” Weliswaar ging de eerste wedstrijd verloren, maar de twee daaropvolgende leverden, tot eigen verbazing, evenzovele ruime zeges op. Na een 15-8 overwinning op Achilles 5, werd dit weekeinde ook het vijfde van Ready met ruim verschil verslagen: 15-9. Volgens Posthuma komt dat omdat er volop gebikkeld werd en voor elkaar gewerkt: ,,Deze wedstrijd was symbolisch voor het nieuwe teamgevoel.” Met PC2 gaat het iets minder goed. Dat verloor in de zaal tot op heden alleen nog maar. Op het veld ging het met drie zeges, twee nederlagen en één gelijkspel beter. Op 30 december wil Paal Centraal met drie teams meedoen aan de voorronden van het Nederlands Studenten Kampioenschap (NSK), in Eindhoven. Het te vormen derde team moet bestaan uit korfballende TU-ers die lid zijn van burgerverenigingen en daar wellicht op hoger niveau spelen dan PC1 en PC2. ,,Dat verhoogt de kansen op succes”, aldus wedstrijdsecretaris Johan Aalbers, die zelf in het weekeinde zijn korfbalkunsten pleegt te vertonen in Zeeland.