Sport

Goed nieuws kwam er van het roeifront. Vorig jaar won Merlin Vervoorn, van Proteus Eretes, de Skiffhead . Dit jaar werd ploeggenoot Gerritjan Eggenkamp zijn opvolger. Vanuit zijn startpositie achter de kopgroep passeerde de atletisch gebouwde roeier, hagel en tegenwind trotserend, als een raket de ene boot na de andere om in een eindtijd van 28.47,81 over de finish te flitsen. De race ging over een afstand van 7,5 kilometer. En dan beweert die dekselse Eggenkamp nog dat het roeien in de skiff zijn minst sterke kant is. Vervoorn was overigens nog herstellende van een lichte longontsteking en maakte geen deel uit van het startveld. Het was toch feest in de familie, want zijn broertje Robin pakte de winst bij de lichte beginnelingen. Alwin Snijders lijkt de aansluiting met het Senioren-A-veld gevonden te hebben. Evenals vorig jaar was hij de snelste bij de Senioren-B. Ook de zege bij de senioren-dames had een Delfts (TU-)tintje. Oud-Lagaaister Eeke van Nes won in een tijd van 32.05,26. In de categorie lichte dames zegevierde Hedi Poot (Proteus) die tijdens de winterwedstrijden nog werd voorbijgestreefd door al haar teamgenoten uit de bronzen WK-ploeg. Bij de Nieuwelingen won Ellen van der Aa die overigens minder hard voer dan bijna het gehele beginnelingenveld.

Voor de hockeymannen van Dopie zijn de druiven zuur. Een week of wat geleden behaalde de ploeg een 1-1-gelijkspel tegen subtopper Hudito. Maar de almachtige hockeybond besloot de wedstrijd over te laten spelen. De Delftenaren hadden eenspeler opgesteld die vanwege drie gele kaarten automatisch geschorst was. Een regel die niet doorgedrongen was in Dopiekringen. Zondag werd het duel opnieuw gespeeld op het Sportcentrum, vermoedelijk zonder de geschorste speler, en met 3-2 verloren. Niet alleen scheelt dat Dopie één punt, er konden vanwege het gevalletje ook nog twee strafpunten van het totaal afgetrokken worden. Waardoor de studenten nog steeds niet van degradatiegevaar ontbloot zijn.

Intussen is ook het motorseizoen weer van start gegaan. Berichten over de TU-ploeg van Nico Booij vallen echter niet te verwachten. Die hing zijn motor vanwege drukke werkzaamheden (voorlopig?) aan de wilgen. Of Radu van der Lek aat meedraaien is nog niet zeker.

Eerst maar eens wat achterstallig (Paas-)nieuws wegwerken. En dan gaat het om goed nieuws en om slecht nieuws. Om met het laatste te beginnen: Ariston ’80 keerde vorige week terug naar de kelder van het zaterdagamateurvoetbal, tegenwoordig vijfde klasse geheten. Ondanks de zege op hekkensluiter Quick Steps. Voor het restant van zeven minuten hees de equipe van Cor van der Loo zich op paaszaterdag in de complete outfit. Enige weken geleden werd het duel gestaakt toen doelman Jeroen Fikkers op het veld in een tijdelijke coma geraakte na een ongelukkige botsing met een tegenstander. Ruim een half uur bleef Fikkers buiten bewustzijn. Fikkers is inmiddels weer in goede doen en liet in de zeven minuten geen treffers meer door. Daardoor konden de studenten hun in de voorgaande 83 minuten veroverde voorsprong (3-2) vasthouden. Dit resultaat verhinderde echter niet dat de ploeg, samen met Quick Steps trouwens, volgend jaar een verdieping lager van leer moet trekken. De nummer tien van de ranglijst, het net boven de degradatielijn verkerende DUNO, maakte zich door een 2-0-overwinning onbereikbaar voor de Delftse ploeg. Het is nog niet bekend of eerstejaarstrainer/-coach Cor van der Loo bij Ariston blijft. Het bevalt de Hagenaar niet echt om op het laagste niveau te acteren: ,,De vijfde klasse is op zich natuurlijk helemaal niks.” Bevrijd van alle druk versloeg Ariston ’80 het afgelopen weekeinde GTB overigens met klinkende cijfers: 5-1. Ze kunnen het wel, die jongens.