Sport

Van het vrouwenvoetbalcollectief Taura is een tijdje weinig vernomen. Of het moet zijn dat in sommige (voetbal-)kringen ietwat meesmuilend gedaan wordt over der dames activiteiten. Zo had iemand die bij de eerste training aanwezig was gezien hoe de meisjes vol aandacht om hun trainer heen stonden gegroepeerd, na aan hem de vraag gesteld te hebben ‘wat moeten we eigenlijk doen?’.

Dan de vrouwen van Tutor . Die trappen al veel langer tegen een bal aan. Geen wonder dat de openingswedstrijd van de nieuwe competitie met 6-1 werd gewonnen. ,,We gaan voor het kampioenschap”, aldus een serieuze Maaike Velderman. ,,Ik heb het volste vertrouwen in ons team.” Ook de mannen hebben ambitieuze plannen. Het achttal dat de selectie van het eerste team vormt werd in twee jaar tijd volledig ververst. Mark Meeder: ,,Ik denk dat we met deze groep wel een tijdje bij elkaar kunnen blijven. Dit jaar willen we hoger eindigen dan vorig seizoen toen we onderin meedraaiden. Op den duur moeten we dan betere dingen kunnen gaan doen.” De tweede competitiewedstrijd, vorige week, ging overigens met 2-1 verloren. Betere dingen deden de Tutor-boys in de eerste competitieronde toen de Mazzelstars met 5-2 werden geklopt. Het bestuur wist overigens Ariston ’80 -coach Rick van Leeuwen te strikken als trainer. Het contact werd gelegd door Erik Sluis die zowel voor Tutor 1 als voor het eerste van Ariston ’80 uitkomt. Kruisbestuiving heet dat.

Intussen is ook de basketbalcompetitie alweer een tijdje aan de gang. De studenten van Punch , uitkomend in de tweede klasse van het rayon, hebben al drie wedstrijden achter de kiezen, waarvan er twee in winst werden omgezet. Afgelopen weekeinde werd BOB uit Oud-Beijerland met 65-78 verslagen. Topschutter was Bas Horsting die 35 punten scoorde, een nieuw persoonlijk record. Zenuwen kenden de mannen van Punch niet: van de 29 vrije worpen werden er liefst 26 benut. ,,We zijn van plan om te promoveren”, verklaarde Horsting de grote zege. ,,We hebben er de capaciteiten voor.” Het team werd dit jaar met vier nieuwe spelers versterkt.

Tot slot: zaterdag en zondag vindt op het sportcentrum de (internationale) strijd om de Bertus Mulder Memorial plaats. We spreken hier over Subbuteo microvoetbal . Gaat ook door bij slecht weer.

De hockeyheren van Dopie konden de weelde van hun zwaarbevochten zege (1-0) op stadgenoot en kampioenskandidaat Hudito, vorige week, blijkbaar niet aan. Na een week van uitbundig nagenieten dolf de studentenploeg afgelopen zondag met 3-2 het onderspit tegen Cartouche. Daarmee moest de riante koppositie in de eerste klasse meteen weer worden prijsgegeven. Dan deden de dames het een stuk beter. De Virgiliaansen verpletterden zondag Forcial uit Rockanje met 10-0. ,,Het was ook wel een beetje een flutploeg”, bekende linkshalf Ingrid Weegels, die zelf niet scoorde en het koffiedrinken vooraf in uitspanning ’t Golfje als het hoogtepunt van de dag beschouwde. Zijn de dames zo kort na de start van de competitie al blasé? Waarschijnlijk niet. Als ‘eeuwige tweede’ willen zij nu eindelijk wel eens kampioen worden en promoveren naar de tweede klasse. De mogelijkheden om een stapje hoger te komen zijn zelfs groter dan ooit want dit seizoen maakt ook de nummer twee kans op promotie. Vijf wedstrijden zijn er gespeeld en alle vijf werden gewonnen. Zoals elk jaar heeft de ploeg weer een nieuwe doelvrouwe. ,,Maar nu een die al eerder gekeept heeft”, aldus een opgetogen Weegels. Dat verklaart de minimale hoeveelheid tegendoelpunten die de studentes tot nu toe incasseerden. Vóór gaat het ook goed: alleen al in de laatste drie duels werden 23 doelpunten gescoord. Toch duurde het zondag 20 minuten voordat Yolanda Mellegers de openingstreffer liet noteren. Weegels: ,,Toen hadden we geloof ik al een stuk of vijftien kansen gemist.” De wedstrijd tegen Katwijk, komende zondag op het sportcentrum vanaf 12.45 uur, wordt vermoedelijk een stuk serieuzer. De kustbewoners zitten met vier overwinningen en een gelijkspel Dopie op de hielen. Laat die hielen zondag dan ook zien, dames!