Sport

Delfts goud was er in het senioren A-veld voor de Lagaaiers Serge Rodrigues Monteiro en Erik Noordam en in het dames overgangsveld voor de twee-zonder van het Proteus-duo Karin Hoekstra en Anouk Pelser. Dat samenwerking tussen de toch als behoorlijk verschillend bekend staande Delftse studentenroeiverenigingen zijn vruchten kan afwerpen, bewezen in het overgangsveld Lagaaier Sean Pieters en Proteeër Jan Scheepstra. De lichte twee-zonder won de vijfkilometerrace in 19:31.73. Daarnaast is het leuk dat dit jaar zowel van Laga als van Proteus een damesacht meedeed, een zeldzaamheid in Delft.” De twee boten speelden overigens geen rol van betekenis.

Op landelijk niveau werd de olympisch genomineerde skiffeur Sjoerd Hamburger (19:29.96) verrassend verslagen door Robin Keeken (19:29,65). Lichte roeier Jaap Schouten zorgde voor een sensatie door de beide zware heren, net als bij de Skiffhead in 2007, tien seconden te snel af te zijn. Korteland sprak zijn tevredenheid uit over de live-video stream van de wedstrijd. De noviteit werd gezien als een ‘erg gave feature’, volgens de commissaris. “Er zijn plannen om volgend jaar het systeem verder uit te breiden naar meer videopunten.”

In hetzelfde weekend meldde een zevenkoppige hardloopdelegatie van de Delvers zich bij het NSK cross in Enschede. Op het onderdeel korte cross (over 4.78 kilometer) was Peter Jan Lavermans tijd van 16:15 minuten genoeg voor de vierde plaats. Bij de dames was Janneke Kluwen op de korte cross over 2.39 kilometer de snelste Delftse, in 9:31. Zij was afgereisd voor een topvijf-klassering, maar moest door’slechte benen’ helaas genoegen nemen met een elfde plek.

De rugbyers van eersteklasser DSR-C liggen, met nog drie speelronden voor de boeg, op kampioenskoers. Na de 46-22 zege op USRS bedraagt de voorsprong op concurrent URC vijf punten. Komende zondag komen de Utrechtenaren naar Delft voor de onderlinge confrontatie.

Of de ijshockeyers van Delft Firebirds de titel van de tweede studentenafdeling pakken, hangt af van de komende resultaten van concurrent Buccaneers Utrecht.(JT)

Traditiegetrouw werd het Delftse roeiseizoen eind februari geopend met de tweedaagse Winterwedstrijden op de Schie. Voor het eerst sinds een aantal edities oversteeg het aantal startende boten (302) de driehonderd. Volgens pr-commissaris Robert Korteland, van het organiserende Proteus, lag dit mede aan de groeiende populariteit van het evenement bij de junioren. In het hoofdnummer won de zware eerstejaarsacht van Nereus overtuigend de Van Oordbokaal, voor Orca licht en Proteus licht. Dat de lichte boten in het algemeen beter presteerden dan de zware is typerend voor het begin van een nieuw seizoen, aldus Korteland. “Lichte ploegen zijn technisch beter en winnen daardoor veel ten opzichte van de fysiek krachtiger zware ploegen, die meer bekend staan als brute krachten.”