Sport

Ook de hockeyers van Dopie kunnen een mogelijk kampioenschap vergeten. Daarvoor is het puntenverschil met koploper HDS te groot. Het hoogst haalbare is de tweede plaats, die recht geeft op promotie naar de eerste klasse. Zondag versloeg de Virgiel-ploeg op eigen terrein Leidse Studs met 2-0. Een moeizame overwinning, die pas kort voor tijd tot stand kwam door twee treffers van Michiel Smits, waarvan één uit een strafcorner. Dopie sprong in de ranglijst over het verliezende Etten-Leur heen naar de begeerde tweede plaats. Het was de derde zege op rij, sinds de hervatting van de competitie na de winterstop. Het aantrekken van Jaap Smaal als trainer/coach speelt een belangrijke rol in de goede resultaten, volgens aanvaller Tijmen Smolders. “Jaap heeft zelf nooit gehockeyd, maar is tactisch erg sterk. Hij is iemand van de oude stempel, die gebrand is op conditietraining. Volgens hem kunnen studenten vaak goed hockeyen, maar hebben ze de conditie niet om een wedstrijd uit te spelen. Door Jaap zijn we nu in topvorm en heel fit.”

Dat laatste gold op 12 maart waarschijnlijk ook voor Sjoerd Algera, Joris Wolters en Bastiaan van ’t Westeinde. Als tweede schaatsteam van het Delftse ELS veroverden zij in Utrecht de nationale titel ploegenachtervolging. Het damesteam, onder leiding van Debbie Ammerlaan en Sanne Brander, haalde brons.

Slechter nieuws valt te melden over de waterpoloërs van Wave. Door de nederlaag die de Delftse herenploeg zaterdag leed tegen ZV Vlaardingen 3 (6-17) degradeert de Delftse ploeg na een eenjarig verblijf uit de vierde bondsklasse.

Dan de individuele sporten. Op het zondag in Hoorn gehouden VOC-schermtoernooi moesten de sabreurs Nico Speelman en Paul Water, beiden van het Delftse DFC, de derde plaats delen. Laatstgenoemde werd in de halve finale uitgeschakeld door de latere Britse winnaar Nat Lewis (6-15). Speelman ging in de halve eindstrijd nipt ten onder tegen clubgenoot Teun Plantinga (14-15), die in de finale in Lewis zijn meerdere moest erkennen.

Pauline van Nies kruist vanaf 4 april de degens met negen andere vrouwen, in het kader van het NK schaken in Hilversum. Na twee verliespartijen en twee remises staat de Delftse studente technische natuurwetenschappen op de achtste plaats. Het toernooi duurt tot en met zondag. Vorig jaar eindigde Van Nies op een gedeelde vierde plaats, met 5 punten uit 9 partijen. (JT)

Vorig jaar werden de rugbysters van THOR nog landskampioen, maar sinds afgelopen zondag is de kans op prolongatie van die titel definitief verkeken. De Delftse studentes sneuvelden in de halve finales van de play-offs tegen Tilburg. Na een week eerder in Brabant al met 27-0 te zijn verslagen, werd de terugwedstrijd op het sportcentrum met 5-19 verloren. Tilburg ontmoet in de finale het Amsterdamse AAC.