Sport

De Olympische Spelen werpen hun schaduw vooruit. Slalomkanoër Robert Bouten zette afgelopen weekend op het EK in Krakau een grote stap op weg naar Beijing. De werktuigbouwkundestudent voldeed, ondanks een slechte nachtrust, aan de eis om in Polen bij de snelste twee van zes nog niet gekwalificeerde landen te eindigen. “Zelfs met een matige start, waarbij ik het tweede poortje aantikte, wist ik rustig te blijven en mijn run naar beneden te leggen.” Een top-16-plaats, in een opgeschoonde lijst, bij een van de drie komende worldcupwedstrijden is genoeg voor definitieve kwalificatie. “Die eis is relatief eenvoudiger dan wat ik in Polen moest presteren”, aldus de zelfverzekerde Bouten.

’s Lands toproeiers meldden zich vorige week bij de wereldbekerwedstrijden in Múnchen. De nationale lichte vier-zonder, met Proteër Arnoud Greidanus, toonde met zijn tweede plaats in de B-finale het vereiste vormbehoud om naar de Spelen te mogen. Greidanus’ clubgenoot Roeland Lievens, olympisch reserve, haalde met Paul Drewes (Gyas) in de lichte twee-zonder een derde plaats in hun B-finale. Lagaaier Olivier Siegelaar koos met Meindert Klem (Willem III) zijn eigen weg, geheel buiten de bondsploegen om, om in de dubbeltwee Peking te halen. Een finaleplaats in Múnchen . nodig om zich te plaatsen voor het olympisch kwalificatietoernooi in Poznan – was het tweetal niet gegund.

Het Van Uden TU Delft zeilteam, dat zich voorbereidt op de Tour de France â la voile, was in het pinksterweekend eveneens op het water te vinden. De boot, die een week eerder de Vuurschepenrace van Scheveningen naar Harwich won, werd zesde op de North Sea Race in omgekeerde richting. Het leverde het team de Hans Horrevoets Memorial Trophy op, een prijs die aan jonge talenten in het offshorezeilen gaat.

Goed nieuws trof ook L&R-studente Lianne Wagtho, die door haar bondscoach werd geselecteerd voor de wegwedstrijd van het WK wielrennen voor studenten (21-25 mei, in Nijmegen). Ook de eveneens van L&R afkomstige gebroeders Manman en Malaya van Ruitenbeek geven in Nijmegen acte de présence. De laatste verschijnt daarnaast aan de start van de tijdrit, die hij in 2006 wist te winnen. Mountainbiker Frank Schotman (civiele techniek) werd geselecteerd voor deelname aan de cross country.

Er bleven ook nog mensen binnen met het mooie weer. Bijvoorbeeld in de aula, waar Delfts schaakkampioen en TU-medewerker Ted Barendse vorige week woensdag een simultaan gaf. Barendse remiseerde tweemaal, verloor drie partijen en won de overige twintig.

Op dezelfde (bloedhete) dag roeiden honderden deelnemers aan de door Laga georganiseerde Ringvaart regatta zich een ongeluk met als grootste doel de finish te halen. Winnaar van de 100-kilometerrace was de Laga-acht die deelnam onder de naam Club Beest, met een eindtijd van 7:09:14. De naar het clubhuis van Proteus genoemde dubbelvier De Beuk erin eindigde als vierde. (JT)

Tips? Jimmy.tigges@hetnet.nl

Buiten schijnt de hete zon, binnen zweten de schakers op hun volgende zet. Aan het door de Delftsche schaakclub georganiseerde Kroeglopertoernooi namen zondag 126 schakers deel. Er werd op tien verschillende locaties gespeeld. Winnaar werd het Leidse koppel Edwin van Haastert en Sven Bakker. (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)

Tips? Jimmy.tigges@hetnet.nl