‘Shake-up call’ voor eerlijker ict

Het inkoopbeleid van ict-apparatuur door universiteiten en hogescholen kan een stuk duurzamer en mensvriendelijker. Die boodschap zonden studenten- en jongerenorganisaties afgelopen vrijdag in Utrecht uit tijdens een zogenaamde ‘shake-up call’.

De studenten en jongeren eisen dat ict duurzaam en eerlijk wordt ingekocht op de instellingen waar zij hun onderwijs genieten en ageren tegen de slechte arbeidsomstandigheden in de elektronica-industrie in lagelonenlanden.

Handtekeningen
Om dat onder de aandacht te brengen zijn de afgelopen maanden duizenden handtekeningen verzameld van studenten in Europa. Prof. Paul Doop, vertegenwoordiger van de koepelverenigingen van de universiteiten en hogescholen en vice-voorzitter van het college van bestuur van de Universiteit van Amsterdam/Hogeschool van Amsterdam, nam de handtekeningen vrijdag in Utrecht in ontvangst.

Bij de actie waren DWARS (jongeren GroenLinks), het Interstedelijk Studenten Overleg, Jongeren Milieu Actief, de Landelijke Studenten Vakbond, makeITfair, Morgen (studentennetwerk voor een duurzame toekomst) en de studentenraad van de Universiteit van Amsterdam betrokken.

Prijs
Volgens de actievoerende organisaties wordt één op de vijf desktop computers in Europa aangeschaft door een publieke instelling, waaronder hogescholen en universiteiten. Sociale overwegingen zouden bij die aanschaf nauwelijks een rol spelen; de prijs is meestal bepalend.

Dat kan volgens de organisaties anders. Als computers niet elke drie jaar maar elke vijf jaar worden vervangen, scheelt dat geld en grondstoffen en is er ruimte om ‘eerlijke computers’ te betalen. Universiteiten en hogescholen zouden als grote inkopers hun inkoopmacht kunnen gebruiken om ervoor te zorgen dat bij de productie mensenrechten gerespecteerd worden en geen milieuvervuiling wordt veroorzaakt.

Arbeidsomstandigheden
Deze boodschap van lijkt te zijn overgekomen. Doop zei bij het aannemen van de handtekeningen : “Bij duurzaam inkopen van computers wordt nu vooral gelet op milieuaspecten. Universiteiten en hogescholen zullen door deze actie nu ook naar arbeidsomstandigheden bij de computerproductie kijken”.

Twee feestbands treden dit weekend op in La Bocca aan de Beestenmarkt. Feestmuziek wekt al gauw argwaan vanwege de associaties met Frans Bauer. Het gaat dit keer om ska, een vrolijke en meeslepende muziekstijl die zijn oorsprong vindt in de jaren vijftig. De muziekstijl heeft inmiddels de hele wereld veroverd en is als genre volwassen geworden.
Dat kan zeker ook gezegd worden van de Delftse skaband Bang the Skillet. In korte tijd heeft de band in Delft al veel indruk gemaakt. De band bestaat uit acht leden en het merendeel heeft de nodige muzikale ervaring. Dat is zeker te horen, want Bang the Skillet zet moeiteloos iedere zaal op zijn kop met hun vrolijke opzwepende muziek. Zelfs de meest stijve hark kan hierbij niet blijven stilzitten.

Naast de ervaren dames en heren van Bang the Skillet treedt een andere lokale skaband op, Andere Koek. Deze bonte verzameling Delftse scholieren (en hier en daar een TU-student) brengt een geheel eigen kijk op het leven en op het skagenre. Andere Koek brengt eigen Nederlandstalige nummers.
Vast staat dat het gezellig wordt, dus het is de ideale gelegenheid om stoom af te blazen na de vakken. Of om op te laden voor het volgende semester.

Ska in La Bocca, Beestenmarkt 14. Zondag 31 januari om 15.30 uur. Toegang gratis.

Handtekeningen

Prijs

Arbeidsomstandigheden
Deze boodschap lijkt te zijn overgekomen. Doop zei bij het aannemen van de handtekeningen: “Bij duurzaam inkopen van computers wordt nu vooral gelet op milieuaspecten. Universiteiten en hogescholen zullen door deze actie nu ook naar arbeidsomstandigheden bij de computerproductie kijken”.