Wie blote borsten had verwacht, kwam bedrogen uit op de workshop striptease dance afgelopen donderdag in het sport- en cultuurcentrum. Zo’n twintig dames leerden van de paaldansacademie dat je ook in joggingpak sexy kunt zijn; dat sexy niks te maken heeft met seks, maar met zelfbewustzijn en je goed voelen in je eigen lichaam.
“Bij een telling wordt altijd een gebied afgebakend. Op de wegen van en naar dat gebied staan tellers. Ze noteren de eerste vier karakters van een kenteken en registreren waar de auto erin komt en of deze eruit gaat. Zo wordt het aandeel sluipverkeer bepaald. Op drukke wegen leest de een voor terwijl de ander noteert. Wordt het echt druk dan is een voicerecorder nodig. Er is trouwens ook een telgroep in Utrecht met vooral meisjes. Dan zie je allemaal tekeningetjes op de invulformulieren staan. Grappig. De Delftse groep is wel nauwkeuriger.”
“In mijn eerste jaar zag ik in de lift op civiel het A4’tje hangen: ‘DIA zoekt verkeerswaarnemers’. Leuk dacht ik, net als het bedrag dat erbij stond en de link met mijn studie. Vaak draai ik een ochtend- en een avondspits. Tussendoor kan je dan nog naar college. Die ochtendspits kan nog vrij taai zijn, want soms moet je er om vijf uur al uit. Het werk is wel erg flexibel. Je krijgt steeds een mailtje met een telling voor een bepaalde dag. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt.”
“Het grootste nadeel is het weer. Ik zat eens onder een paraplu met windkracht acht. Dat is wel afzien. Een andere keer had mijn huisgenoot de auto meegenomen. Zaten we er warm bij. Tijdens het tellen krijg je sowieso veel reacties. ‘Wat gebeurt er met mijn privacy?’ hoor je vaak. Toen ze net de pollers in gebruik namen op de Rotterdamseweg, stonden we daar de voorbijrijders te informeren. De frustraties liepen hoog op. ‘Desnoods regel ik een tank, maar dat ding gaat hier weg!’, riep een automobilist. Anderen gaven juist een extra dot gas.”
“Er was een medewerker uit de running. Toen zat ik een half jaar twee dagdelen op kantoor, waarbij ik ook de gegevens verwerkte. Wat begint met een turfje eindigt in een rapport, dat een wethouder gebruikt om nieuw beleid te maken. Grappig om te zien. In AutoCAD mocht ik een turborotonde ontwerpen. Daar haalde ik meteen mijn AutoCAD-kennis mee op. Een blok later had ik dat voor de studie nodig. Dat kwam erg goed uit.” (IK)
Bijbaan: Verkeerswaarnemer
Verdiensten: €12,50 per uur
Opvallend: Gaat niet tellen zonder eten, warme kleren en een stoel

Comments are closed.